A horog nem a modern marketinghez illik

horgasz-es-zsakmanya.JPG

Nem a marketingben horgászom - a SEO-ban utazó szerző a zsákmányával

Marketing-csali a horgon

Marketingesek gyakorta használják a horog, a csali kifejezést. Ám nem csak az ismerőseink szavaiban, hanem a nemzetközileg ismert szakírók írott soraiban is ott a pontyok, a keszegek, az amúrok becserkészésére használatos eszköz megnevezése.

A példa kedvéért íme:

“Alkalmazzunk „horgot „– kínáljunk brossúrát, értékes mintát, ingyenes bemutatót vagy kipróbálási lehetőséget, többletprémiumot, valamiféle újdonságot..., vagy más motíváló indítékot.”
Victor O. Schwab

A vásárló kétféle megközelítése

A horgos hasonlat sok esetben egy olyan szemlélet lenyomata, amelyben a potenciális vásárló, a leendő ügyfél egy becsapható áldozat csupán, akinek majd mi mondjuk meg, neki mi a jó – és végül a szákunkba emeljük és feltálaljuk vacsorára.
Az egész szemlélet a horgos hasonlattal élő érdekét tartja szem előtt, a megközelítés lényege, hogy neki, a „horgásznak” zsákmánya legyen, vásárlója, ügyfele – a befogott hal érdeke másodlagos vagy nem is számít.

Azonban létezik egy egészen másfajta megközelítés is a potenciális ügyfél kiszolgálása terén, amit napjainkban az „önkiszolgáló marketing” elnevezéssel fémjelezhetünk.
Ennek a szemléletnek a leglényegesebb eleme, filozófiája, hogy nem a „horgász”, hanem a „hal” érdeke áll a középpontban.
Vagyis a leendő vásárló, éppen akkor, amikor szüksége van valamilyen árura, szolgáltatásra, keresni fogja azt az üzletet, szolgáltatót, amelyiktől a leghamarabb, a legjobb minőségben, a legolcsóbban remélheti igénye kielégítését.
A modern marketing itt várja el az árut, a szolgáltatást, az eszmét kínáló árus jelenlétét.

Az internetes keresés az anti-horgászokat támogatja

Az internet a kereső embert éppen az utóbbi módon szolgálhatja ki, az anti-horgászok megközelítését támogatja. Hiszen éppen akkor, éppen azt keressük a weben, ami érdekel bennünket, amire szükségünk van.
Ehhez a megközelítési módhoz persze másfajta eszközök és módszerek szükségesek, aligha elegendő egy kis ingyen mintát vagy valamilyen ajándékot odalökni a vásárló elé!
Itt az online marketing ismeretek, benne például a keresőoptimalizálás, a SEO dominálnak.

Vagyis mind a horgászat, mind a marketing erőteljesen megváltozott a huszadikról a huszonegyedik századra fordulva.
Ma már a finomszerelék, a szakáll nélküli horog, a hal sérült szájának fertőtlenítése, a pontypárna használata a szabály és a divat, míg korábban ilyesmiről szó sem volt.
A marketing ugyanígy új szemlélettel, eszközökkel és módszerekkel frissült. Ontjuk a mozgóképet, content SEO-t alkalmazunk, megmártózunk a közösségi médiában – hogy csalinak csak néhány egyszerű dolgot említsek :-)

***

A témában itt még kapás van: