Autód tél utáni felkészítése tavaszra és a nyári szezonra
A tél folyamán az autóinkat kemény próbatételek érik: csúszós utak, jég, hó, só és kátyúk teszik próbára a járművek minden alkatrészét. Ahogy beköszönt a tavasz és javulnak az időjárási körülmények, érdemes átlagos autóhasználóként (úrvezetőként) is figyelmet szentelni autónk állapotának. Teljesen mindegy, hogy egy Opel Astrával, Ford Focusszal, Suzuki Vitarával, Dacia Sanderóval vagy Renault Clióval jársz – a tél nyomot hagy minden autón.
A tavaszi szezon előtt néhány alapvető karbantartási feladat elvégzésével biztosíthatod, hogy a járműved biztonságos és maximálisan teljesítő legyen a mindennapokban. Tekintsük is át a legfontosabb teendőket a futómű-beállítástól a klímatisztításon át az olajszint ellenőrzésére és az abroncsok esetleges cseréjéig.
Futómű-beállítás tavasszal
A futómű (az autó kerekének és felfüggesztésének rendszere) pontos beállítása alapvetően fontos a stabil és biztonságos úthoz. Télen a rossz útviszonyok – például a kátyúk és a kiálló úthibák – könnyen elállíthatják a futóművet. Ha az autó futóműve nincs megfelelően beállítva, a nehezebben kezelhető, félrehúzható menet közben, és az abroncsok is egyenetlenül kopnak.
Most érdemes tavasszal, a téli viszontagságok után ellenőriztetni a futómű-beállítást egy szakszervizben.
Miért fontos az ellenőrzés?
A téli latyakban és sós hólében való közlekedés a futómű alkatrészeit is megterheli: a só korrodálhatja a fém alkatrészeket, a jég és a hó pedig extrém igénybevételt jelent a lengéscsillapítóknak és rugóknak. A hideg hónapokban rejtett kátyúkba hajtva sérülhet a kerékfelfüggesztés vagy elmozdulhat a beállítás. Tavasszal tehát egy futómű-ellenőrzés során a szakember megvizsgálja, hogy a kerekek összetartása és dőlésszöge megfelelő-e, és szükség esetén beállítja azokat a gyári értékeket. Ezzel megelőzi az egyoldalú gumikopást, javítja az autó irányítását és csökkenti a későbbi súlyosabb meghibásodások esélyét.
Az ilyen típusú munkák elvégzéséhez komoly berendezés szükséges, amelynek működéséről például a Pannon Hunter autószerviz honlapján látványos bejátszással ismerkedhetünk meg: Autószerviz Pécs
Klímatisztítás és szellőzőrendszer karbantartása
A tavasz közeledtével nem csak a futóművet, hanem az autó belső kényelmét szolgáló rendszereket is érdemes górcső alá venni. Ide tartozik a klímaberendezés és a kapcsolódó szellőzőrendszer. A téli hónapokban a klímát sokan ritkábban használják, csak a páramentesítésre kapcsolják be. Ez sajnos kedvez a baktériumok és gombák megtelepedésének a rendszerben. A hideg, nedves környezetben a párologtató felületén könnyen alakul ki penész, ami idővel kellemetlen, dohos szagot áraszthat, és az utastér levegőjébe jutva az utasok egészségére is káros lehet.
Hogyan tisztítsd ki a klímát?
Tavasszal, vagy ha beköszönt a nyári hőség, ajánlott kitisztíttatni az autó klímáját . Ennek részeként cserélni kell a pollenszűrőt (más néven utastérszűrőt) is, amely a tél folyamán eltömődhetett a szennyeződésektől. A friss szűrő javítja a szellőzés hatékonyságát és azt, hogy a por vagy pollen az utastérbe jusson. A klímatisztítást végezheti otthoni spray-vel vagy habbal is. Azonban a leghatékonyabb módszer az ózonos klímatisztítás, amelyet szervizben végeznek.
Az ózon elpusztítja a gombákat és baktériumokat, semlegesíti a kellemetlen szagokat, így garantálva, hogy a meleg napokon tiszta és egészséges levegő áramoljon a szellőzőkből. Ne feledkezz meg a klímarendszer hűtőközegének ellenőrzéséről sem: ha kevés a gáz a rendszerben, a klíma nem fog hatékonyan hűteni, ezért érdemes ezt is megnézetni tavasszal.
Olajszint és olajcsere ideje
A motorolaj az autód „vérkeringése”, ezért létfontosságú, hogy mindig megfelelő minőségben legyen jelen. A téli hidegindítások és a rövid utak különösen megterhelik az olajat, mivel a motor nehezebben éri el az üzemi hőmérsékletet, és kondenzvíz is keveredhet az olajhoz. Tavasszal mindenképp ellenőrizd az olajszintet : ezt a nívópálcával könnyen megteheted. Parkolj sík terepen. Állítsd le a motort, várj néhány percet, majd húzd ki a nívópálcát, töröld le, dugd vissza, és újra kihúzva olvasd le a szintet. Ha az olaj a minimum jelzés alatt van, haladéktalanul tölts utána a gyártó által ajánlott típusú olajból.
Nem csak a szint, de az olaj minősége és kora is fontos. Az olaj idővel elveszíti kenőképességét és adalékanyagai kimerülnek. A legtöbb autógyártó az olajcseréjét bizonyos futásteljesítményhez írja elő (10-15 ezer km) vagy időintervallum (általában évente egyszer) után – attól függően, melyik következik be előbb. Ha az utolsó olajcsere óta eltelt egy év, vagy közeledik a km-limithez, tavasszal időszerű lehet egy olajcsere.
A friss motorolaj biztosítja a motor megfelelő kenését a hónapokban is, csökkenti a kopást és a motor hosszabb élettartamához. Ne feledkezz meg az olajszűrő cseréjéről sem minden olajcsere alkalmával. A régi szűrő visszaszennyezheti az új olajat.
Abroncsok állapota és cseréje
Tavasszal az egyik legnyilvánvalóbb teendő a gumiabroncsok cseréje a téli szettről nyárira. Amint a hőmérséklet tartósan +7°C fölé emelkedik, a téli gumik anyagkeveréke túlságosan puha lesz, gyorsan kopik és rosszabb tapadást nyújt az enyhébb időben. A nyári abrcsok ezzel szemben melegben maximális teljesítményt nyújtanak, rövidebb fékutat és jobb kanyarstabilitást biztosítva. Legyen akár Opel, Ford vagy Suzuki márkájú az autód, a szezonális gumicsere növeli a vezetés biztonságát és csökkenti az üzemanyag-fogyasztást is.
Ellenőrizd a gumik állapotát!
A csere előtt és általában a tél végén alaposan vizsgáld meg az abroncsok állapotát. Keresd a kopás jeleit : a futófelület barázdáinak mélységét. Ha a profilmmélység 4 mm alá csökkent, akkor a téli gumi már kevésbé biztonságos, nyárinak pedig végképp nem ajánlott.
Nézd át az oldalfalakat is repedések vagy dudor után kutatva, ezeket a kátyúk vagy a járdaszegély okozhatták. Ha ilyesmit tapasztalsz, az érintett gumit már ne használd tovább.
A kerekeidet érdemes centríroztatni (kiegyensúlyoztatni) a szezonális csere alkalmával, mert a centrírozás hiánya miatt, egyenlőtlen kopást és futómű-problémák jelentkezhetnek. Végül pedig ellenőrizd a keréknyomás beállítását: a téli hideg után tavasszal állítsd be a gyártó által javasolt értékre, mivel a megfelelő nyomású abroncs csökkenti a fogyasztást és állandó kopást biztosít.
A fenti lépések megtétele után autód készen áll a tavaszi-nyári szezon kihívásaira. A rendszeres karbantartás nem luxus, a biztonság és a hosszú élettartam záloga – márkától független, legyen szó akár egy idősebb Opelről vagy egy vadonatúj Toyotáról. Ha gondoskodik ezekről az ellenőrzésekről és cserékről, nyugodtan élvezheti a napsütéses utakat, tudva, hogy a járművet a lehető legjobb állapotban szolgálja ki.
***
Cikkek a témában: