Sablonok rémuralma a szövegekben

jó kereskedő

Dübörögnek a közhelyek

Ugye neked is feláll a szőr a hátadon, kinyílik a bicska a zsebedben, sőt a falra tudnál mászni, amikor a reklámszövegek tucatjaiban olvasod: fiatal csapatunk szemében a vevő a király.
Igen, igen, középpontban a vásárló, mert az ügyfél a döntéshozó, hiszen mi korszerű, XXI. századi marketingkommunikációval szolgáljuk a vevőt. És persze a munkatársaink számára ideális körülményeket teremtünk, a megbecsülés számtalan formáját csapatépítjük bele a fiatal, lelkes csapatunkba...

Mindez azért jutott eszembe, mert a minap a Pannon Hunter autószerviz tulajdonosával beszélgettem, aki körülbelül ezt találta mondani: sok értékes, méregdrága műszerünk, eszközünk, egyéb dolgunk van, de mind közül a legfontosabb számunkra az, aki két lábon jár!

Na, ilyenkor, amikor megszületik az ellenpélda a számtalan elkoptatott szöveggel szemben, akkor nagyra nyílik az ember szeme, elönti egyfajta jó érzés, lám így is, hatásosan is lehet megfogalmazni valamit.
Ekkor eszembe jut az a mozzanat is, amit az egyik autókereskedő vezetőtől hallottam, amikor panaszkodtam neki, hogy a próbaúton alig tudtam figyelni az autóra, mert a kollégája végig csak beszélt. Erre azt felelte: pedig mindig mondom neki, hogy a jó kereskedőnek legyen nagyobb a füle, mint a szája!

De a műszeres csőtörés bemérés világából is hozhatok példát. Dancs úr nem arról ír a honlapján, hogy korszerű műszerekkel szerelte fel vállalkozását, hanem nemes egyszerűséggel kijelenti (kicsit odapörkölve a konkurenciának): véget vetek az ásó és a kalapács uralmának.


Persze a fenti példák mögött létezik tudományos háttér is, markoljunk abba is bele egy kicsit.Miért hatástalanok az agyonhasznált kifejezések, és miért hatásosabbak a friss formák a kommunikációban?

Az agyonhasznált kifejezések árnyoldalai

Kifejezéseink és szavaink formázzák az üzeneteink hatékonyságát. Azonban sokszor könnyen beleesünk a közhelyszerű kifejezések használatába, amelyek elvesztik erejüket és figyelmen kívül hagyják az olvasókat vagy hallgatókat. Íme néhány ok, amiért az agyonhasznált kifejezések hatástalanok:

  • Szokványosság : Amikor mindenki ugyanazokat a kifejezéseket használja, azok elveszítik az eredetiségüket és figyelemfelkeltő képességüket. Az emberek már unják hallani vagy olvasni őket.

  • Általánosság : Az agyonhasznált kifejezések gyakran túl általánosak és nem adnak konkrét információt vagy érzelmet. Ezért nem ragadják meg a figyelmet, és nem hoznak létre emlékezetes élményeket.

  • Képessége differenciálásra : Az agyonhasznált kifejezések nem képesek egy-egy vállalatot és annak termékeit megkülönböztetni a versenytársaiktól. Azokkal a szavakkal és kifejezésekkel, amiket mindenki használ, nehéz kitűnni a tömegből.

Az eredetiség és az érdekesség ereje

Most, hogy megértettük az agyonhasznált kifejezések korlátait, vessünk egy pillantást arra, miért hatásosabbak a friss és eredeti formák a kommunikációban:

  • Figyelemfelkeltés : Az eredeti, meglepő vagy kreatív kifejezések gyakran vonzzák a figyelmet. Az emberek kíváncsiak az újdonságokra, és hajlandók többet megtudni.

  • Emlékezetesség : A különleges kifejezések könnyebben maradnak meg az emberek emlékezetében. Ha valami egyedi és érdekes, akkor nagyobb eséllyel lehet emlékezni rájuk és megosztani másokkal.

  • Különleges élmény : Az eredeti kifejezések létrehozása egyedi élményeket nyújt az olvasók vagy hallgatók számára. Ezek az élmények emelik a kommunikáció hatékonyságát és hatását.

Az alternatívák keresése

Az agyonhasznált kifejezésektől való eltérés nemcsak a kommunikáció hatékonyságát növeli, hanem lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy egyedi brandet és hangot alakítsanak ki.
Használjunk kreatív, egyedi és személyes kifejezéseket, hogy jobban kapcsolódhassunk az emberekhez és jó hatásfokkal közvetíthessük üzeneteinket. A közhelyszerűségekkel való szakítás a siker kulcsa a modern marketingkommunikációban.

***

Tágítsuk a tárgyalt tartalmat és nézzük a forrásokat: