Keresőoptimalizálás és gerillamarketing
A gerillamarketing elvileg a kis cégek fegyvere
Ezen az oldalon a keresőoptimalizálás és a gerillamarketing egymásra hatásáról lesz szó.
Mottó:
"... visszanyúlok a gerillamarketing módszereihez, és csöppet sem zavar, hogy e módszerek a Procter & Gamble vagy a Chrysler konferenciatermeiben hangos nevetést váltanának ki."
Jay Conrad Levinson
Egy kis cég magatartásáról a marketing világában (így az online marketing világában is) azonnal megállapítható: vajon a nagyokat akarja-e utánozni vagy a maga tőkeerejének megfelelően, de a kicsinységben potenciálisan benne lévő gyorsasággal és rugalmassággal, kreatív megoldásokkal igyekszik-e kihasítani a maga szeletét a piaci tortából.
Ha az előbbi utat járja, akkor azt gondolhatja a tulajdonos, hogy ő egy nagyvállalat - csak kisebb méretekben. Ő eleve kudarcra van ítélve, mert az első piaci összecsapás során meg fogja tapasztalni például az anyagi erők végességét a maga oldalán, s a kimeríthetetlen erőtartalékokat a másik oldalon, amellyel addig szorítják - mondjuk az árakat - lefelé, amíg ő belepusztul.
Jay Conrad Levinson 100 tippel kápráztat el minket a Gerillamarketing c. könyvében, Trout és Ries (Marketingháború) megelégszik három szabállyal is:
- Válassz ki egy akkora részpiacot, ami elég kicsi ahhoz, hogy megvédd!
- Légy bármilyen sikeres, soha ne viselkedj piacvezetőként!
- Légy kész egyetlen pillanat alatt kiásni magad és továbbállni!
Őszintén szólva, olykor magam is megsértettem ezt a három szabályt, hogy aztán a keserű tapasztalás visszavezessen oda, ahonnan egyszer már elindultam!
Kis kitérő
Talán az volt eddig a legnagyobb melléfogásom, hogy a reklámügynökség szóra fecséreltem az erőmet a keresőkben - mert bizonyítani akartam, hogy én még a McCann Ericksont is le tudom előzni!
Így is lett, de mire mentem vele?
Semmire, mert az ügyfelek nem reklámügynökséget keresnek, hanem a reklámügynökségek SZOLGÁLTATÁSAIT. Tehát nem a boltot, hanem az árut keresik, nem a Bognár Stúdió reklámügynökséget, hanem a sikeres keresőoptimalizálást, a kreatív online reklámot és hasonlókat.
A keresőoptimalizálás és a gerillamarketing az online marketingben összefonódnak
Nagyjából tíz éve, amikor még gerilla-szárnyaimat bontogattam, e blogban megtisztelt hozzászólásával az akkori guruk színe-java, az online marketing "elitjének" számos képviselője és kioktatott, hogy a SEO-nak, magyarul a keresőoptimalizálásnak semmilyen köze nincs a gerillamarketinghez.
Felsorolták akadémikus, merev felosztásaikat, volt aki a saját műveit ajánlotta elolvasásra, volt, aki az akkori akcióimat fikázta, éppen hogy csak hülyének nem kiáltottak ki.
Nekem az volt a határozott véleményem, hogy a gerillamarketing szemlélet és nem szabálygyűjtemény. Márpedig a szemléletünk mindenütt velünk van, a marketing bármely ágbogában is legyünk.
Tíz év elmúltával egyetlen dolgot említenék visszacsatolásként: tessék beütni a Google keresőjébe a gerillamarketing szót vagy a gerillamarketing blog kifejezést. Ha ezt a blogot ott találja valamelyikben az élmezőnyben, akkor az ha mást nem is, de annyit feltétlenül bizonyít, hogy a keresőoptimalizálás szemlélete és eszközei, melyeket előszeretettel használok – párosulva sok minden egyébbel (például íráskészséggel, egyéni világlátással) - és a gerillamarketing között igenis van kapcsolat. Vagyis nem csak az ismert „akadémista”, könyvízű úton, hanem az általam képviselt szemlélettel, kísérletekkel teletűzdelt úton is lehet tartós eredményt elérni.
(Erről az útról ennek a blognak ez a bejegyzése árulkodik: Gerillamarketing: a hatékony, olcsó, kreatív marketing).
A Google szeme mindent lát
Egy évtizednyi idő bizonyára meggyőzi az akkor vitatkozókat, hogy aligha használhatok illegális, „fekete kalapos” módszereket, mert ennyi idő alatt a Google már rég kipenderített volna az élmezőnyből mind a gerillamarketing blog kifejezésre vagy a gerillamarketing szóra, mind a keresőoptimalizálás szavakra és kapcsolódó kifejezésekre.
Kérdezhetné valaki, miért nem mondom meg pontosan, hányadik helyen áll a gerillamarketing blog.
Ma erre azért lehetetlen válaszolni, mert gyökerestől megváltozott az online világ, más eredményt kapunk a keresőtől asztali gépen, mobiltelefonon, sőt egészen más eredményre jutunk ha más-más településen kérdezünk rá valamire. Sőt az sem mindegy, melyik keresőt használjuk.
Ráadásul a keresések jelentős része nem egy szóra, hanem inkább kifejezésekre történik, s ráadásul a mobilosok szívesen szörföznek hangutasítással (telefonba mondott beszélt szöveggel), s nem billentyűzetről bepötyögött írással.
Irdatlan változások a keresőoptimalizálásban
A klasszikus keresőoptimalizálási feladatok
Az elmúlt tíz év számtalan változást hozott a keresőoptimalizálásban. Előtérbe került a content SEO, (jelmondata szerint: a tartalom a király). Korábban ismeretlen kifejezések keltek életre, mint például az LSI (Latent Semantic Indexing), ami többet jelent, mint egyszerűen csak színonimák használatát. Itt is mérvadó a gerillamarketing szemlélet: a gyors reagálás a szóhasználatban a változásokra, a SEO, a keresőoptimalizálás, a honlap-optimalizálás szavak közül az éppen trendi kiemelése ügyében például.
Megnövekedett a képek, benne a mozgóképek szerepe.
És mindemellett számos régi dolgot kell elfelejtenünk, mint például a szósűrűség. (Ez a kulcsszavak kellő mennyiségű használatát jelentette a textben. Vagyis ne legyen se túl sok, se túl kevés. Hogy mennyi legyen, azt ahány guru létezett a világon, annyiféle szám fémjelezte.)
Én így keresőoptimalizálok
A számítástechnikai cím (title) és az url hordozza a gondosan kiválasztott kulcsszót vagy kulcskifejezést, a honlap és az oldalak leírását (description) amelyik rendszerben lehet, ott kézzel állítom be, nem bízom automatikára. A kulcsszavak meta tag (keywords) mára már elavult, ezért azt nem használom.
Bejegyzéseim főcíme a textben h1 (Heading1), az alcímek h2 - h6-tal íródnak. Ezek a közcímek könnyen olvasható részekre bontják a bejegyzéseket és egyszersmind kulcskifejezéseket hordoznak. Mindkét dolog erős keresőoptimalizáló tényező.
Általában kép is szerepel a textekben, amelyeknél "beszédes" az elnevezés és alternatív szöveget is használok.
Stílusomban kerülöm az oktalan normasértést, ilyesmivel nem szeretnék "villogni".
Ápolok külső kapcsolatokat, már csak a linképítés miatt is, és emellett a belső kapcsolódásokat is kiépítem. Jelen vagyok a közösségi terekben (például itt, a blog.hu-n), többek között a Facebookon, a Twitteren, a Linkedin bájtjain.
(Egykori kritikusaim közül azok, akik túlélték az egy évtizednyi versenyt, szintén használják ezeket az eszközöket és módszereket - vagyis náluk is ötvöződik a szakterületük és a keresőoptimalizálás, mintegy igazolva: akkor óriásit tévedtek!)
Analitikai eszközöket használok, mint például a Google Analytics, a Google Search. Igyekszem kreatívan kiaknázni az olyan kutatási lehetőségeket, mint a Google Trends.
Minden egyéb már "csak" a tartalmon múlik :-)
***
Akit a keresőoptimalizálás témája iránt mélyebben érdeklődik, annak érdemes ide is átkattintania:
- A keresőoptimalizálás alapjai
- Gerillamarketing: flashmob
- Gerillamarketing: a vagány cumi
- Orvosi gerillamarketing
A keresőoptimalizálás témájából ebben a blogban: