Azt mondta a mesterséges intelligencia, hogy
A kép mesterséges intteligenciával készült (Tengr.ai)
Napjainkban ugyanazt a jelenséget tapasztalhatjuk – amikor azt halljuk: az AI szerint - mint egykoron: mutatta a tv, bemondta a rádió, azt írta az újság.
Ezekben az esetekben nem határozta meg a közlő fél, hogy melyik csatornáról, melyik adóról, melyik lapról van szó. A tv, az írott sajtó és a rádió általános, abszolút fogalomként jelent meg.
Ráadásul a tartalom igazsága is megkérdőjelezhetetlennek tűnt sok esetben, kivéve, ha nem szörnyülködés érdekében hivatkoztak valamelyik orgánumra. (Például gyilkosság, rablás, félrelépés esetén.)
Azt mondja az AI
A szakmai fórumokon túl a közbeszédben ugyanez a jelenség üti fel a fejét napjainkban is, amikor a ChatGPT, a DeepSeek, a Perplexity vagy a Mistral AI nyújt valamiféle információt. A közlés egyszerűsít: azt mondta a mesterséges intelligencia, úgy látja az AI.
Csak az a gond, hogy más-más választ kapunk ugyanarról a kérdésről, attól függően, hogy melyik AI változattól reméltük a választ.
A Tienanmen térre van keleti és nyugati válasz is
A különféle válaszokat politikai, kulturális és a felkészítés mélységéről valló különbségek determinálják. Ugyanaz az esemény így lehet vérengzés és a rend helyreállításának színtere is.
De ennél egyszerűbb példával is szembesültem, amikor ugyanazt a kérdést tettem fel a DeepSeek R1 és a ChatGPT 4o számára. Egy mindennapi online marketing kérdésről van szó.
Melyik képet használjuk fel?
A kérdésem ez volt:
Kandallókat kínáló honlap főoldalán melyik kép lesz vonzóbb a vásárlók szemében az alábbi kettő közül?
1.) Egy anyuka a kislányával szeretettel egymásra mosolyog és a háttérben elmosódottan látszik csak egy kandalló tüze.
2.) Egy kanapén egymást átölelve nézi egy fiatal férfi és nő a kandalló tüzét. A kandalló is élesen látszik.
A DeepSeek nem nagyon differenciált, egyértelműen letette a voksát az 1-es kép mellé, ékes szavakkal bizonygatva, hogy:
Az első képen a kandalló elmosódottan, mint kiegészítő elem jelenik meg, ami szimbolikusabb és hangulati. Ez illeszkedik ahhoz, ahogy a vásárlók (főleg nők) a kandallót látják: nem csak műszaki eszköz, hanem az otthon melegségének és összetartásának szimbóluma.
A második képen a kandalló élesen látható, de a pár testbeszédje és a romantikus kontextus eltérítheti a figyelmet a termékről. Emellett a kandalló itt inkább "kellék" lehet, nem a kép fő üzenete.”
A Chat GPT viszont egyesével értékelte a képek előnyei és hátrányit is, differenciált megközelítést alkalmazott. Célcsoport, üzenet, előny és hátrány volt a megközelítése. Majd így foglalt állást:
Ha a cél egy szélesebb közönség (beleértve párokat, fiatalokat is): a második kép jobb választás, mert a kandalló maga is jól látható, és a luxus, kényelem érzését kelti.
Ha elsősorban eladni akartok, akkor a második kép előnyösebb , mert jobban kiemeli a kandallót, és az emberek könnyebben képzelik el magukat ilyen helyzetben. Ha a márkaépítés és a családos érzelmek előtérbe helyezik a célt, akkor az első kép lehet megválaszolni.
Láthatjuk, hogy eme példa esetében a ChatGPT 4o inkább „gondolkozott” igazi marketingesként, mintsem a vetélytársa.
Akkor most mit is mondott az AI? :-)
*****
Írások az AI körül:
- A gerillamarketing blog és az AI
- A gerillamarketing lehetőségei a mesterséges intelligencia korában
- Mesterséges intelligencia és online marketing
Írások a kandalló körül: