Hol van az újságírói függetlenség határa

sajto-szabadsag.JPG

A Political Capital az Emberség Erejével Alapítvánnyal karöltve A sajtó szabadság címmel ma színvonalas rendezvényt bonyolított le Pécsett.
A média, legalábbis a kormánykritikus médiumok nyilván széleskörűen és részletesen beszámolnak majd tudósításaikban az eseményről, megemlítve Weiszer Alinda profi vitavezetését, megejtve a számos meghívott újságíró név szerinti felsorolását Erdélyi Pétertől György Zsomborig, és a helyi nevekből is látni fogjuk a Szabad Pécstől Babos Attiláét és vélhetően Cseri László és Katus Eszter is szóba kerül.

Nyilván lesz olyan beszámoló is, amely részletesen ismerteti a napirendet, felvillantva, hogy Krekó Péter késett kicsinyt, de a mintegy 90-100 érdeklődő megtapsolta őt.

A függetlenség határa

Bloggerként én a fentiek leírását a zsurnalisztákra hagyom, annál is inkább, mert a 24.hu újságírója jelezte, hogy az újságíró szakmából meg lehet élni, az jól fizet, ezzel szemben én tudom, hogy a blogger egyáltalán nem keres pénzt, így ő csak a lényeges kérdésekkel foglalkozik :-)

A pulpituson ülő számos újságíró egyszercsak arra a közös elhatározásra jutott, hogy a médiamunkás akkor független, ha a médium tulajdonosa nem szól bele az online vagy print sajtótermék tartalmi működésébe.

A színpadon ült és igen komoly véleményvezéri szerepet vitt a határ meghatározásában a friss Ungár-médiabirodalom ifjú újságírója, ezért amikor a közönség is kérdezhetett, nekiszegeztem a kérdést; jelenhet-e meg az Ungár-birodalom bármely lapjában olyan című cikk: Hat dolog, amiben Ungár Péternek nincs igaza!
Ezzel azt akartam érzékeltetni, hogy az újságírói függetlenség határa nem ott húzódik, ahová ők helyezték, mert újságírók aligha "mennek neki" a tulajdonos gazdasági vagy politikai érdekeinek.
Erre az Ungár alkalmazott és a 24.hu újságírója meg akartak nyugtatni, hogy de, hiszen Ungár lapjaiban volt már arra példa, hogy kritizálták a tulajdonost.

Valaha, még a mainál is ifjabban én is voltam újságíró, s emlékszem, amikor főszerkesztő vagy publicista, akár finoman, akár nem finoman nekiment a tulajdonosok érdekeinek - azok sohasem magukat váltották le!
(Ilyesmit én napjainkban is láttam tucatszám, de a jelen lévő volt Origo főszerkesztő a közönség soraiból nem szólt bele a rövid kis vitába.)
Vagyis egyedül maradtam ama véleményemmel, hogy a gazdasági, de különösen a politikai érdekszférában mozgó tulajdonos finom megközelítésben is minimum öncenzúrát indukál.
A jelen lévő és érintett újságírók által képviselt nézet - mindegy ki a befektető, csak ne szóljon bele a tartalomba - önbecsapás és önfelmentés egyben.
Vagy ha nincs igazam, akkor Mészáros Lőrinc vagy Andy Vajna arra ébred holnap reggel, hogy a saját újságjaikban nyomoznak a "piszkos pénzeik" után!

***

Témába vág: Újságírók: csak ültek és meséltek