Jó válasz válsághelyzetre a visszafogott reklámköltés?

impresszio-honlapreszlet.JPG - Gerillamarketing blogHonlaprészlet egy lentebb példaként szereplő vállalkozás online megjelenítéséből

Arról most ne nyissunk vitát, hogy van-e gazdasági-társadalmi válság Magyarországon vagy nincs. Finoman egyezzünk ki abban, hogy egyes ágazatokban a piacszűkülés jelei látszódnak, az állami és önkormányzati beruházások visszafogottá váltak, a lakosság egy jelentős része szenved az inflációtól, a betervezett uniós pénzek lokomotívja pedig nem érkezik a mindig arrébb és arrébb tolt optimizmus sínjein.
Nem csoda, hogy a vállalkozások visszafogott kiadásokban gondolkoznak.

Nagyon sok helyen az egyik első áldozat a reklámköltés és a webes fejlesztés lesz

Ebben a helyzetben nehéz helyzetbe kerülnek az online marketing iparágában a tanácsadó cégek, a tartalomgyártó műhelyek. Ezek éppen nemrég kényszerültek a KATA megszűnésével különféle átszervezésekre, létszám-amputációra, a munkaerő minőségi cseréjének elhalasztására.
Számukra most jött el a fejlesztések, a meglévő ügyfelekkel történő kapcsolatok elmélyítésének ideje.
A meglévő ügyfél most aranyat ér, már csak azért is, mert az ő megtartása olcsóbb, mint az új ügyfél megszerzése.
Ám mind számukra, mind minden egyéb vállalkozás számára léteznek hasznos tanulságok a korábbi válságok időszakából.

Hirdetni mégiscsak érdemes?

Már a múlt század reklám géniusza, David Ogilvy is felhívta a figyelmet arra, hogy a válság (nevezetesen a világháború) időszakában is hirdető cégek kimutatható előnyt élveztek a gazdasági válság oldódásakor nem hirdető versenytársaikkal szemben.
A korábbi recessziók alatti reklámköltések hosszútávú profitabilitását vizsgáló elemzések (pl. Millward Brown) azt mutatják, hogy a válságok idején szinten tartott vagy megemelt kommunikációs szerepvállalás (share of voice) 10% feletti arányban emelte a márkaismertségi és kedveltségi mutatókat.

Persze nem mindegy, mely piacokról van szó.
A luxustermékek esetében a kereslet erősen visszafogott lehet, miközben a létszükséglet vidékén fontos pozíciókat lehet elnyerni.

Mindig található valamilyen aktualitás

Az ügyesebb vállalkozások nagyon odafigyelnek az aktualitásokra. Példának tekintem például az Impresszió online marketing vállalkozást, amely most a Google Analytics GA4-re átálláshoz ígér segítséget azon cégeknek, ahol nincs elegendő időbeli vagy felkészülésbeli kapacitás ennek megvalósítására. Ezzel új kapcsolatokra, új ügyfelekre tehet szert.

A példa arra is rávilágít, hogy a válságok is felkínálnak fejlődési, gyarapodási lehetőségeket is. Egy jó beruházás, újítás a szervezet működésében, innovatív megoldások alkalmazása a termékekben, a gazdaságra fordított nagyobb figyelmi rendszer bevezetése - lendületet adhat a vállalkozásnak a jövőre való felkészülésben.

Mi a válság?

A válság általában egy olyan kritikus időszakot jelent, amikor egy szervezet, egy rendszer vagy egy gazdaság jelentős problémákkal és nehézségekkel szembesül. A válságok különböző formákat ölthetnek, például pénzügyi válságok, gazdasági recessziók, természeti katasztrófák vagy politikai instabilitás. A válságok gyakran rendkívül stresszes helyzeteket teremtenek, amelyek hatással lehetnek az emberekre, a vállalkozásokra, az intézményekre és a társadalmakra.

A válságok általában gyorsan alakulnak ki, és jelentős hatással lehetnek a gazdaságra, a munkanélküliségre, a pénzügyi rendszerre és az emberek életére. Az ilyen helyzetek gyakran kihívásokat jelentenek a döntéshozóknak, akiknek gyors és hatékony intézkedéseket kell hozniuk a válság kezelése érdekében.

A válságok lehetőséget is teremthetnek a változásra és a fejlődésre. Az ilyen időszakokban gyakran fokozott figyelem irányul a problémák megoldására és az új lehetőségek megtalálására. A válságok általában ösztönzik az innovációt, a közösségi összefogást és a szervezetek átalakulását a fenntarthatóbb és ellenállóbb jövő felé.

Fontos megérteni, hogy a válságok időszakos jellegűek, és a megfelelő intézkedések és erőfeszítések segítségével kezelhetők. A válságok gyakran tanulási lehetőségeket is nyújtanak, amelyekből tapasztalatokat lehet meríteni a jövőbeli válságok kezelése során.

***

A Gerillamarketing blogban a témához kapcsolódóan ezeket a bejegyzéseket ajánlom elolvasásra: