Vállalkozás profil: párbeszéd az ügyféllel – lehangoló

dialog-parbeszed.JPG - Gerillamarketing blog

Az internet kezdetein a web1.0 idején az internetes objektumok az írott világ tükörképei voltak. A honlapok egyszerű reklámként funkcionáltak mindenféle visszajelzés lehetősége nélkül. Ám napjainkban, a web2.0 után a „kinyilatkozás” helyét a dialógus veszi át. Ennek egyik eszköze a Vállalkozás profil.

“Az internetes marketing beszélgetés, dialógus, a reklám viszont természeténél fogva monológ.”- idézhetjük Brent Marhall megfogalmazásában.

Röviden ismerkedjünk meg a Vállalkozás profil tulajdonságaival, hogy aztán következtetéseket vonhassunk le a vállalkozások hajlandóságáról a valódi párbeszédre ügyfeleikkel.

A Cégprofil tulajdonságai

A Vállalkozás profil (korábban Google Cégem; Google Business profil, újabban Cégprofil) egy nagyszerű lehetőség arra, hogy valamely vállalkozás ezen keresztül a keresőtábla elejére kerülhessen a helyi találatok dobozában (Helyek), és azon belül is megelőzhesse konkurenseit. Ugyancsak ennek segítségével kerülhet a Google Térkép felületére is.

Példa: aki Pécsett beüti a Google keresőbe a SEO szakértő kifejezést, az a Google első tíz organikus találatát felvonultató keresőtábláján nagyjából ezt fogja látni.

 seo-szakerto.JPG - Gerillamarketing blog

Azért nagyjából, mert a besorolást a Helyek alá több tényező befolyásolja. A honlap minősége, a véleményt nyilvánítók száma és az általuk adott osztályzatok minősége – de a kérdező számítógép vagy okostelefon távolsága is befolyásoló tényező. Ha elegendően nagy településről van szó sok résztvevővel a piaci versenyben, akkor kerületenként, városrészenként előfordulhat eltérés a közelebbi vállalkozások javára.

A képen látható, hogy piros csillagok jelzik a cégekkel kapcsolatba került véleményezőktől kapott minőséget és zárójelben mögöttük a véleményezők száma látható.

A legnagyobb előny a Vállalkozás profilt jól használók számára, hogy előnyös helyen szerepelnek a SERP (Search engine results pages), vagyis a találati tábla élvonalában. Ez több kattintást, több látogatót, nagyobb számú érdeklődőt és ezáltal több eladást jelenthet.

Amikor elválik a marketing tüdő a májtól

A Vállalkozás profil tehát módot ad arra, hogy a vállalkozás partnerei, vásárlói, szolgáltatásának igénybe vevői véleményezzék a céget, annak egyes termékeit, dolgozóit.
Ez egy kemény marketing terep, tipikus megfogalmazást mutatok a nemzetközi szakmai közegből (szabad fordításban):

„Az online értékelések manapság helyi vállalkozásokat emelhetnek fel vagy tehetnek tönkre.”
Online reviews can make or break local businesses these days

Számos magyar vállalkozás nem él a beérkezett vélemények megválaszolásával.
Pedig a pozitív értékelésekre adott válasz, akár egy egyszerű köszönjük szóval is növeli a cég és ügyfele közötti kötődést, elmélyíti a kapcsolatot!

A negatív vélemények pedig válasz nélkül szabadon kifejthetik a romboló erejüket, akár igaz, akár hamis a tartalmuk vagy akár félreértett szituációból erednek is. Ezeket megértő válasz nélkül hagyni, a jövőre vonatkozóan is nyitva hagyni a problémát valóságos marketing bűn.

Mondhattok ti akármit

Különösen akkor visszatetsző az észrevételekre történő vállrándítás, a marketingkommunikáció hiánya, vagyis a csönd, amikor egy vállalkozás egyébként minden felületén arról zengi a himnuszt, hogy mennyire él-hal az ügyfeleiért, mennyire fontos számára a párbeszéd, a brand közös formálása mennyire nélkülözhetetlen a számára – szóval zeng a nóta az ismert frázisokkal.

Kutattam kicsit az okok után.
Vannak vállalkozások, amelyek:

  • Ismerethiányból következően a megszerzett profilhelyezésből megszerezhető látogatókkal megelégszenek.
  • Olyan településen vagy olyan iparágban ahol nem igazán éles a konkurenciaharc, ott nincs kényszerítő erő a valódi párbeszéd kialakítására.
    Vidéki nagyvárosban elemeztem, hogy az egészségipari magánvállalkozások válaszolnak-e ügyfeleik-pácienseik észrevételeire – megdöbbenve tapasztaltam, süket csend honol.
    Viszont ugyanazon egészségipari szegmensekben Budapesten az élbolyban nagyon is pergő a párbeszéd! (Verseny - bevétel - szakértő megfizetése - munkaerő biztosítása a feladatra.)
    Aztán az elsők után mintha nem akarnának előzni a többiek.
  • Gyenge bevételek mellett nincs anyagi erő profi online marketing, keresőmarketing, keresőmarketing ügynökség felkérésére.

Ez az észrevétel sor nagyon is hajaz a blog és facebook hozzászólások felelet mentes hibájára. Míg egyes vállalkozások közönség kapcsolati menedzsert alkalmaznak a párbeszéd minőségére mások nem törődnek itt sem a hozzászólásokkal. Pedig érdemes válaszolni a blog hozzászólásokra is.
***
Korábban a blogban kapcsolódó bejegyzés: A SEO faék egyszerűségben

Post script - mintegy szemelvénygyűjtemény a témához Bognár László SEO szakértő szakmai blogjában: 

Szemelvények: online párbeszéd

és még a témában, friss: 

Kritika helyi üzletekről és profit