A járvány megtette kötelességét, a koronavírus mehet

A Covid 3. hulláma után

A pandémia Magyarországon végigsöprő harmadik hulláma, holtakat, bedőlt vállalkozásokat, kemény politikai vitákat, oltakozó és az istennek se oltakozó jónépet maga mögött hagyva lassan elvonul.
Az internet felhasználásban is óriásiak voltak a változások.
Míg a védőoltást akarók közül sokaknak egyszerűen ment a regisztráció, addig másoknak ezt is meg kellett tanulniuk!
Az állam is ráébredhetett, csak éppen sohasem vallotta be, bizony olykor tanulnia kellett a saját hibáiból. Aligha tekinthető természetesnek - a regisztrációnál maradva -, hogy az először csak tájékozódási célt szolgáló honlapként bemutatott szájt váratlanul kötelező oltakozási dokumentummá lépett elő. (Vagyis regisztráció nélkül nem lehetett oltáshoz jutni.)

Közösségi kommunikáció

Egy korábbi, 2020 márciusi gerillamarketing bejegyzésben, A koronavírus blog- és honlaptemetőt nyit címmel megmutattam a Google Trends segítségével, mennyire megugrott az érdeklődés a közösségi, csoportos kommunikáció iránt.
Most rákerestem ugyanazokra a platformokra, rápillantva az elmúlt öt év kereséseire a weben és az itt látható eredménnyel szembesültem.

 

trendek.JPG

Két dolgot máris leszűrhetünk.
Egyfelől láthatjuk, a nyitás következtében a korábban robbanásszerűen megnőtt intenzitás már csillapodik.
Másfelől pedig megfigyelhetjük, a platformok között a pozíciók megváltoztak. A korábbi piacvezetőt - Skype - sikerrel ostromolták más programok.
Mellesleg azt a közismert tény is megemlítem, hogy az internethez kapcsolódó eszközök és programok gyártói, forgalmazói a járvány "nyertesei" közé kerültek.

Honlaptemető

Sajnálatos módon nem csak nyertesei, hanem vesztesei is akadtak a pandémiának. A neten számos olyan holtában is működő honlapot találni, amelynek már ahhoz sem volt ereje, hogy bejelentse érvényességének elmúltát. Különös példánk lehet az MBT vidéki boltjainak bezárása. Míg a Facebookon erről tájékoztatnak, addig a Google keresőben nincs nyoma például a pécsi bolt megszűnésének, egyszerre tudósítja a volt bolt a nyitás és a bezárás tényét. Azonban mégsem választhatunk, bizony bezárt.
Ráadásul az online vásárlás lehetőségét felkínáló link is linkre sikeredett, betűelirás következtében a semmibe viszi a látogatót.

holt-bolt.jpg
Ezek a jelenségek az online marketing, az internet információi iránti bizalmat rengetik meg.
Vagyis egy-egy üzlet felkeresése előtt nem árt telefonon is érdeklődnünk: él-e még a bolt!