Blogmánia: a komplex blog
Bloggerek és fészbukkerek
Érdeklődéssel vettem kezembe Klausz Melinda könyvét amely a szerény, A közösségi média NAGYKÖNYVE címet viseli.
Összességében az értékes ismeretterjesztő kiadvány inkább szól a fészbukkereknek, mint a bloggereknek, de a kezdő bloggerek számára is hasznos iránymutatások találhatóak benne.
Felhívja például a figyelmet a Tumblr mikroblog hasznosságára, és két magyar blogszolgáltatót különösen a figyelmünkbe ajánl: a Blog.hu-t és a Cafeblogot.
Nem volna magyar a történet, ha nem állapítanánk meg mindjárt, a nyomdába küldés óta a második legerősebb magyar blogszolgáltató, a Cafeblog sajnos már nem szolgáltat.
A megszűnt blogműhelyek száma sajnálatos módon gyarapszik, a nagy halak itt is megeszik a kisebbeket, a társadalmi és technikai változások új platformok alá temetik a régieket. Már nem léteznek a régi blog óvodák, általános- és középiskolák, nincs Freeblog, Blogter, NolBlog, Népszava blog, Cafeblog...
Komplex blog "óriásplakát" megoldása egy társadalmi kérdéshez. A blogger (jómagam) ezúttal a homo politicus mivoltát tárta föl. Magyarázat: Gerillamarketing: a vagány cumi
Nyilván komoly anyagi és szellemi erőforrásokat feltételez a blogok felkarolása, aligha véletlen, hogy az Index feltörekvő versenytársai nem törik magukat általános közösségi bloghely-szolgáltatás beindítására és a frissen megszűnt Cafeblog hagyatékáért, bloggereiért sem törte egyetlen cég se kezét-lábát.
Takarékosan: blogszolgáltatás nélküli blogszolgáltatás
Ámbár láthatjuk, az általános blogszolgáltatás mellett kibővült a meghívásos blogjelenlét, a vendégblogok behívásának intézménye. Ilyen jellegű, bár különböző megoldású formát láthatunk például az Átlátszó, a Napi.hu és újabban a HVG bájtjain.
A kezemben tartott könyv a blogfajták definíciójával is megbírkózik. A komplex blog megfogalmazása azért is érdekelt, mert legjobb emlékezetem szerint először én határoztam meg így egy sajátos blogfajtát, még 2006-ban a NolBlog közössége előtt bocsátva azt vitára. Majd javaslatomra 2008-ban már ilyen elnevezéssel is volt kategória a Golden Blog „verseny” során. Ez azért is emlékezetes számomra, mert akkor tagja voltam eme kategória zsűrijének.
Talán mindezek fényében nem tűnik nagyképűségnek, ha a NAGYKÖNYV megfogalmazását kicsit módosítanám. Klausz Melinda megfogalmazásában ezt olvashatjuk:
„Komplex blog: több szempontot összekapcsoló blog, amelyben jellemzően a publikáló személye azonos, s összekapcsol több személyes és az érdeklődési köreibe tartozó közösségi felületet”.
Jómagam a komplex blogról írásaimban így vélekedtem:
A komplex blog a személyiség komplex, összetett mivoltát tükrözi, ill. annak sokszínűségét, mind a blog-tartalomban, mind a blog-formában. Azaz a személyiség magában hordja pl. a politizáló embertől a játékos vagy hobbiját űző emberen át a szakemberig mindazt, ami egy-egy személyiségen belül lakozik. E sokszínűség nem csak a blog tartalmában, hanem igen gyakran a “formájában” is megnyilatkozik, azaz multimédia (fotó, video, hangfelvétel) és nem csak szöveg (próza, vers) jellemzi az adott blogot. Műfaji sokszínűség kísér(het)i.
Íme, egy komplex blog komplex spotjába illő hangos bejegyzés (Németh Kriszta gyönyörű hangján, blogger nevén Cippo), amelynek az alapját képező írásomat baráti bloggerek számos nyelvre lefordították, Pécs hírnevét szórva Európa blogolvasói közé, 2010-ben, amikor Pécs Európa Kulturális Fővárosa volt:
A NAGYKÖNYV persze telitalálatokat is hoz. Ennél tömörebben, de a lényeget jól tükröző módon aligha lehetne „megfogni” például a vállalati, a cégblog lényegét:
„Vállalati blog: egy cég által üzemeltetett, belső vagy külső célcsoportot elérő, elsősorban tudásmegosztó blog”.
Az én olvasatomban ugyanez ilyen tartalmat hordoz, a Google Cégem felületén:
Blogot vezetni annyit tesz, mint a tudásvagyont, a tartalomvagyont megosztani másokkal - vélekedtem így a céges, SEO szakmai blogomhoz kapcsolódó Google Cégem fiókban
Elolvasásra ajánlom a témához kapcsolódó írások közül: