Városok online lábnyoma

online-marketing.JPG

Nagyvárosok kis cipőben

11 évvel ezelőtt arra a kérdésre kerestem a választ, hogy vajon igaz lehet-e az egyik brit felségvizeken hajózó magyar fogorvosi honlap állítása, mely szerint Európa fogászati fővárosa Budapest.
A kutakodásom nyomán feljegyeztem, hogy a Google keresőben hány szótalálat esik egy-egy nagyobb magyar városra, így a nyilvánosság színtere előtt blogban, ma is őrzöm ezeket az adatokat.

A minap a szemem elé került a régi bejegyzés és kíváncsi lettem, vajon mekkorát nőtt (vagy zsugorodott) városaink lábnyoma. Ezért a 2009-es adatok mellé kigyűjtöttem a 2020-as szótalálat adatokat is. > Érdekességek a fogorvoslás világából

Google szótalálatok

A szótalálatok, amelyeket egy-egy városnév beütésére kapunk a Googleban, nem azt jelentik, hogy ennyi honlap foglalkozik a várossal, hanem azt, hogy maga a szó, ez esetben a városnév, hányszor fordul elő a weben.
Mindenesetre ez a szám támpontot adhat a város többiekhez mért súlyáról, sőt így a korábbi adatsorral összevetve, a fejlődéséről is.
De most lépjünk is tovább a kiindulópontként szolgáló honlap „szemrevételezős” megközelítésénél, és a 2020-as adatot osszuk el a 11 évvel korábbival. Így egy számhoz jutunk, amely azt tükrözi, hogy hányszorosára növekedett a város lábnyoma.

nagyvarosok-labnyoma.JPGNagyvárosok kis cipőben?

Joggal feltételezhetjük, hogy:

  • az a város, amelynek a neve kimutathatóan, jelentősen többször fordul elő a weben, mint egy másiké, az fontosabb szereppel bír az országban
  • azt is feltételezhetjük, hogy amelyik város önmagához képest nagyobb mértékben növelte az online lábnyomát, az erősebben fejlődhetett, mint más városok

Nézzük az immár teljes egészében feltáruló, még soha nem létezett táblát. Az N szám a 2020/2009-es év szótalálatainak hányadosát adja. Nagyképűen fejlődési hányadosnak is nevezhetnénk:

Város

2009-es év

2020-as év

N

Budapest

54.500.000

220.000.000

4,03

Debrecen

8.060.000

19.900.000

2,46

Szeged

7.620.000

28.100.000

3,68

Győr

7.740.000

17.500.000

2,26

Pécs

6.810.000

11.700.000

1,71

Miskolc

6.350.000

14.100.000

2,22

 

Ha a fejlődési együttható (N) alapján állítunk fel sorrendet, akkor azt látjuk, hogy az elmúlt tizenegy év átlagában ilyen fejlődési tempót, izmosodást tükröz a web:
Budapest és Szeged kimagaslót nyújt; Debrecen és Győr jelenti a középmezőnyt, tőlük kicsit lemaradva, de még ebbe a csoportba tartozva láthatjuk Miskolcot; a sor végén pedig a lemaradó Pécs városa szerénykedik.

Az online marketing legjobb eszköze a kreativitás

Vajon milyen mértékben lehet a valóságról következtetéseket levonni online eszközökkel?
A Google Trends, a Google Ads adatsorai mellett egy-egy kreatív megközelítés azoktól, akik online marketinggel foglalkoznak, olykor nagyon egyszerű módon nagyon jó eredményt mutathat föl.
Erre kiváló példa lehet Batiz András egyik hihetetlenül egyszerű, mégis pontos eredményt adó észrevétele.
Batiz azt figyelte, hogy a Tarlós-Karácsony vagy a Karácsony-Tarlós szó összetételre érkezik-e több találat a főpolgármester választás előtt. Ugyanis a keresőben kutakodó ember annak a nevét teszi előre, akit ő fog választani. Így aztán Batiz András mérget mert volna venni rá: Karácsonyé lesz a diadal.
Ennyire egyszerű is lehet, ráfordított sokmilliós kutatás helyett vagy legalábbis annak finomhangolására.

***

Kapcsolódó bejegyzések:

Városmarketing Hévízről

Vizitorna Sikondán

Gyógyfürdőzés és a web

SEO Budapest

Online marketing