Amikor a fogyasztó olyat kap, hogy na
Autóbérlés népszerűsítése gerillamarketinggel
Olvasom az Ogilvy & Mather igazgatósági tagjának, Miles Youngnak a beszámolóját egy gerillamarketinget sejtető reklámakciójukról. (Ogilvy a reklámról a digitális korban; Kossuth, 2018.)
Párizsi irodájuk egy autókölcsönző megbízását teljesítve néhány parkoló autót titokban elszállított, s hűlt helyükre a felismerhetetlenségig összelapított roncsot helyezett.
Egy kép Miles Young könyvéből: átvert autós az autóját siratja
Mint a szerző írja:
„Ezt követően rejtett kamerákkal rögzítettük az autótulajdonosok hitetlenkedését és dühét. Ekkor rendőrtisztnek öltözött színészek jelentek meg, akik egy telefonos segélyvonalat ajánlottak a „károsultaknak”. Aki bekapta a horgot, és felhívta a számot, azt egy országos rádiócsatorna élő adásába kapcsolták, ahol kioktatták őket, hogy ne vegyenek autót, inkább béreljenek maguknak.”
Miles Young zárójelben hozzá teszi még, hogy mindenkitől engedélyt kértek, hogy leadhassák a beszélgetést, amely számos esetben kemény káromkodástól vált igencsak színessé.
(Nekem itt azért akad annyi észrevételem, hogy az élő adás spontán szikrázása és az előzetes engedélykérés üti egymást az elbeszélésben, de vegyük úgy, hogy a fordító rendetlenkedéséről van szó, nem másról.)
Ám ami ennél fontosabb, nálam ez az ötlet „nem jön be”, embertelen átverésnek tartom az autósokkal szemben.
Persze, lehet, hogy a kisebbséghez tartozom ezzel a véleményemmel, hiszen a könyvben történt beszámoló szerint a megrendelő cég az előfizetőit megkétszerezte.
Autókölcsönzés népszerűsítése honlapon - érvekkel
Az autóbérlés hazai piacán jelenleg az ilyen „nagy durranások” helyett a meggyőző érvek dominálnak.
David Ogilvy szerint a reklám lényege az előny ígérete.
Az alapító zseniális könyve – vagy ahogyan egyszerűsítve mondhatnánk, az eredeti Ogilvy – ilyen címmel hódította meg a múlt században a világot: Ogilvy a reklámról. (Az első magyar kiadás: Park Kiadó, 1990.)
Íme egy példa az előny ígéretéről a hazai placcról:
Minden ingyen! Részlet a Koala Autorent - Rent Green honlapjáról
Lám, a példabeli autókölcsönző cég is már a jövőre kacsint „zöld autó” kínálatával. De nem egy elvont előny, a környezetvédelmi szempont csupán a csáberő, hanem a közvetlen haszon: az ingyen tankolás és az ingyen parkolás. És ez sem lebecsülendő előny!
Vajon a honlapján így kommunikáló magyar cég is megkétszerezi ügyfeleinek számát?
*****
Témába vág: