A férfi, mint vásárló
A Válótársak példája
A Válótársak televíziós sorozat minapi epizódja nagyszerűen mutatta be egyfajta tipikus férfi vásárló több tulajdonságát is.
A Stohl András által megformált, a válótárs-trió hódításra mindig kész alakja betért egy drogériába, hogy az édesanyjának vegyen „valamit”.
Az üzletbe lépve olyan szerencsétlenül bámészkodott, ahogyan csak egy férfi tud bámészkodni nőinek tudott közegben.
A roppant csinos eladónő udvariasan a segítségére sietett és igen hamar rábeszélte Stohlt egy méregdrága parfümre.
Sőt, közölte az udvarlás elalélt bajnokával, hogy itt bizony férfiak is szoktak vásárolni és szépen rá is beszélte hősünket, hogy lépjen ő is az ápolt arcú, test-tudatos machók közé.
Stohl parádés számla hátrahagyásával, komoly ajándékkal és az önmagát még jobban hódításképessé tevő férfi büszkeségével távozott.
Stohl, mint a szakirodalom megtestesítője
A fenti jelenet akkor ötlött fel bennem újra és újra, amikor kézbe vettem az Akadémiai Kiadó Marketing szakkönyvtár sorozatából Törőcsik Mária könyvét, amely a Fogyasztói magatartás főcímet és az Insight, trendek, vásárlók alcímet viseli.
A szerző számos fontos megállapítást tesz a férfiak és a vásárlás témakörében. Ami a fenti jelenet velejét illeti, ezt olvashatjuk:
- a vásárlás társas élményként való kezelése ritka a férfiaknál, inkább egyedül vásárolnak, esetleg a családtagokkal, de férfitársaságban ritkán töltenek időt vásárlással, ellentétben a nőkkel
- ha rászánják magukat az eladóval történő kommunikációra, akkor helyes érveléssel könnyebb meggyőzni, befolyásolni őket, mint nőket
- a cégek piacbővítő céllal „nevelik” a férfiakat a divattudatosságra, a testápolásra, a testszépítésre
A bevásárlókocsis ember
Jómagam korábban egyértelműen a bevásárlást nem élvező, a feleségét a nagy bevásárló terekben bevásárlókocsival türelmetlenül követő férfitársaim közé tartoztam.
De önmagamon is lemérhetem a változásokat. Nem az élvezet nőtt meg (kivéve a számítástechnikai, távközlési, szórakoztatóipari üzleteket), hanem ma már egyedül is elmegyek, ha „elzavarnak” egy-egy gyors bevásárlásra, ahol olykor összeütközöm a szintén a bevásárló cédulájába mélyedő férfitársammal. Hja, cédula nélkül még nem mindig megy jól :-)
További változás, hogy a válogatás, a küldetéses vásárlás előkészítése ma már az interneten zajlik, s nem is kevésszer már a vásárlás is.
***
A hivatkozott marketing sorozat más darabjairól: