Milyen fogyasztót szeretnél az árudnak, szolgáltatásodnak?
Létezik-e ideális vásárló?
Ha erre a kérdésre azt feleled, mindegy, ki viszi a terméket, csak fizessen érte és vigye, akkor ezt érdemes újragondolnod!
És nem csak azért, mert kifoghatsz „balhés” ügyfelet, aki majd visszahozza az árut, tele lesz realitást nélkülöző negatív észrevétellel és telekiabálja a webet a panaszával, továbbá 1 csillagos értékeléssel csúfítja el a vállalkozásod, a munkaterületed internetes megjelenését a térképes és az organikus keresőtalálatok között is. A marketing munkádat teszi tönkre, oda lesz a nehezen kiharcolt goodwill.
Hanem akkor miért fontos, hogy milyen a fogyasztó, ha nem ez?
Nézzünk erre példát, mondjuk kanapé vásárlást véve mintának.
Legelőször nézzük meg a fogyasztás kategóriáit, tipológiáját.
A fogyasztás alapvetően két nagy kategóriára osztható: érzelmekre alapozott, azaz emocionális és funkcionális tulajdonságúakra.
Birtokba vétel érzelmi alapon
Az érzelmileg motivált fogyasztás lehet önkifejező. Ez „kanapéra fordítva” például alapulhat azon a gondolaton, hogy nagyon jól keresek, vagy nagyon extravagáns ember vagyok és ezt az ülőgarnitúrámmal, a kanapémmal, a fotelemmel is meg fogom mutatni másoknak.
A polgár vagy egy szervezet, intézmény nem csak azzal dicsekedhet, ha drágán vásárolt , hanem azzal is, ha érték alatti áron szerez meg valamit. Ez az ő ügyességét, leleményességét bizonyítja.
Ilyen ügyes voltam, több, mint százezer a megtakarítás
Így lesz a bútordarab az önkifejezés része, a személyiség valamilyen tulajdonságának megerősítője.
A fogyasztás „haszna” elsősorban az ámuló közeg, a barátok, az ismerősök, a vendégek jelenlétében realizálódik.
Az önmegnyugtatás érzelmi indok a vásárlás igazolására. Például a nagyapámnak, akit szerettem, ilyen kényelmes, mély fotelje volt, ha nekem is ilyen lesz, mindig emlékezhetek az öregre! Különben is jó fej vagyok, megérdemlem, csüccs.
Funkcionalitás a fogyasztásban
A funkcionális fogyasztás, vásárlás a szükségletek, igények kielégítését jelenti. Ha még üres a lakás nyilván szeretnénk leülni és ehhez széket, kanapét, ágyat, kiegészítő bútorokat kell vásárolnunk. (Vagy babzsákot legalább.)
Az ilyen vásárlást „elintézhetjük” gyorsan, egy-két nap alatt, a Googlet böngészve és az üzleteket járva, lehuppanva, elfeküdve a kínálaton (még ha rosszalló pillantások kísérik is próbálkozásainkat).
Melyik legyen? Melyik koszolódik jobban? Melyik kihúzható? Melyik...
Kép forrása: kanapéágy
De a fogyasztás lehet küldetéses is, vagyis alaposan végiggondolt, minden szóba jöhető terméket összevető, a szakértőket, ismerősöket kikérdező, kipróbáló, mindent kérdést körbejáró – és egy ilyen hosszú folyamat végeztével meghozott döntés eredménye lesz a fogyasztás, a birtokbavétel.
Az ideális fogyasztó
Tapasztalatom szerint az ilyen küldetéses fogyasztó a legideálisabb! Tudja mit, miért vásárolt meg, ismeri az áru, a szolgáltatás előnyeit, hátrányait, értékét.
Olyan szolgáltatások esetén, amelyek a leendő vásárló, bérlő együttműködését kívánják meg (ilyen például a honlap készítés, a keresőoptimalizálás, a PR film-, cikk alkotás, lakás-, vagy kerttervezés), szóval a szolgáltató és az azt igénybe vevő együttműködését feltételező munkák során az ilyen fogyasztó lesz a jó partner, akivel elmélyült munkát lehet megvalósítani.
***
A példaként említett vállalkozások a szerző, Bognár László által is tulajdonolt Bognár Stúdió ügyfelei (vagy azok voltak) a keresőoptimalizálás területén.