L. Simon és a marketing

Csak hétfő estig

Több korábbi bejegyzésemben mutattam már be marketing példákat, amelyek inkább elriasztják a vásárlót, mintsem, hogy vásárlásra késztetnék. Az olyan szövegek, szlogenek, mint a készletkisöprés, a boltürítés, a készlettisztító akció révén az áru pejoratív értelmet nyer, raktárosi megközelítést tükröz (kéne a hely az új terméknek, de ez a régi, eladatlan szemét foglalja a helyet), s nem marketing megközelítésből közelít a vásárló felé. Persze hatékony, versenyképes példák sorát is felvonultattam és most örömmel jelzem, hogy abban az elektronikai üzletben, ahol korábban a készletkisöprés fogalmától kaptam frászt, most egy új és szép marketing megoldással találkoztam: Csak hétfő estig! És ott van e mondat mögött egy kemény árengedmény két számsora, hétfő estig ennyi, keddtől pedig megint annyi lesz!
Ez a megoldás a vásárló fejével való gondolkozás lenyomata. Nem a már a régi áron eladhatatlan, elavult terméktől akarja megszabadítani az üzletet, hanem bő előnyt ígér a vásárlónak, méghozzá gyors döntést csikarva ki, hiszen kedden már nem juthat hozzá a termékhez ezen a mesébe illő áron!

Insight

A bő előny fogalma mögött persze ott a bepillantás, az insight a vásárló kobakjába. Szeretünk jól járni, kedveljük az anyagi értelembe vett "jó bulit" - és mennyi mindenről lemaradtunk eddigi életünkben!
Vagyis érdemes akciót indítani szoros határidővel. Mert most nem fogunk lemaradni!

Csak vasárnap estig

Van egy kis gond L. Simon államtitkárral - vagyis hajózzunk át a gazdasági marketing területéről a politikai marketing területére.
Szóval a nagyon miniszter Lázár János szerint van egy kis gond a barátjával, L. Simon László államtitkárral, és szeretné, ha képviselőtársa rendet tenne maga körül.
Ez az említésre érdemes kis gond annyiból áll, hogy L. Simon hazudott, amikor azt állította, hogy a saját borászatához semmi köze nincs, annak tulajdonosa a felesége.
Nem hivatalos értesülések szerint (ez a "kiszivárogtatás" is a kormányzati marketing része) még Orbán Viktor is felhívta L. Simont telefonon, jelezve, hogy az ilyesmi nem szép dolog.

A politikai marketing nyelvén ez most azt jelenti, hogy bagatellizálják a problémát, jelzik, hogy a kormánypárt tulajdonképpen olyan derék emberekből áll, akik elítélik a hazugságot. Ezzel elintézettnek is veszik az ügyet, a párt (mármint a FIDESZ) és kormánya tisztességes, L. Simon megkapta a magáét és - a helyén maradt.

Pedig itt most készletkisöprésre, készlettisztító akcióra volna szükség!

Sajnálatos módon se a politikusok, se a média nem a valódi problémáról beszél. Ugyanis L. Simon történetében a tulajdonlás letagadása a kisebbik baj! A nagyobb az, hogy a rákkal küszködő vagy attól rettegő emberek átveréséről van szó, hiszen L. Simon borászatának honlapján a kínált barackmagot a rákellenes hatása miatt árusították. (Márpedig ilyen hatása a barackmagnak nincs!)
És szögezzük le: aki beteg emberek szerencsétlenségéből akar magának hasznot kovácsolni, az becstelen ember!
Még akkor is az, ha államtitkár az illető. Márpedig ez itt a lényeg, ezt fedi el a kormányzati marketing háló - ahelyett, hogy azonnal, de legalább vasárnap estig eltakarítanák a fogyaszthatatlan árut, a szemetet.

***
A témához kapcsolódó írások:

Politikai marketing

Kétütemű marketing

Márpedig készletkisöprés nem létezik

Insight