Szakember, szakértő, tanácsadó vagy specialista légy?

Vállalkozás indításakor, honlap vagy honlap menü elnevezésekor, új profil felvételekor és még számos esetben felmerül, minek nevezzük tevékenységünket, cégünket, önmagunkat. Vajon simán szakemberek legyünk vagy egyenesen specialisták? Tanácsadó cég legyünk vagy szakértői csapat? Ezek a kérdések a pozicionálás alapvető problémáit jelentik.

Mit keresnek a cégek képviselői, a szörföző érdeklődők?

Első megközelítésben nézzük meg, hogy általában milyen minőséget keresnek az interneten az emberek, a potenciális ügyfelek. Ebben a Google Trends siethet a segítségünkre.

seo-szakemberek.JPG - Gerillamarketing blog

 

Általánosságban azt mondhatjuk, hogy az internet látogatói Magyarországon tanácsadót keresnek, aztán a szakértő még kelendő árucikk, a specialista után pedig a szakember zárja a sort. Vagyis a keresési sorrend:

  1. tanácsadó
  2. szakértő
  3. specialista
  4. szakember

Ennek a sorrendnek a kialakulásában a szavak jelentéstartalma és a felsorolt minőségek ára együttesen vesz részt. (A jelentéstani erősorrend a következő táblán szerepel.)
A tanácsadó viszonylag távol áll a cégtől, megbízása lehet rövid távra szóló, akár egyszeri is. Ezáltal kisebb kiadást feltételez, mint egy szakértő vagy specialista, amely fogalmak jelentéstani többlettel rendelkeznek.
A szakember fogalom pedig túl alacsony „rendfokozat” is lehet a megrendelő szemléletében. Ezt a Google Trends tábla áttételesen igazolni látszik.

A pozicionálás saját területének sajátosságai

Ám egy-egy szakma területén nem feltétlenül ugyanazok a keresési minták érvényesülnek.
Példaként a SEO (keresőoptimalizálás) területére vessünk egy pillantást!
Előre kell bocsátanom, hogy SEO jelzővel a vizsgált fogalmainkról a Googlenak nincs elegendő elemezhető találata, mint ahogy ez más területeken is valószínű. Így más megközelítést kell alkalmaznunk.
Azt viszont pontosan tudjuk, hogy kvázi kínálatként, hány találatot produkálnak a weben a szakma képviselői. A jelzővel ellátott fogalmat a jelzővel együtt idézőjelben érdemes tennünk a keresőtábla (SERP) vizsgálatakor.

Keresett kifejezés a weben

Találatok száma
(mint a kínálat tükre)

Jelentéstani erősorrend
(SEO jelző nélkül is)

SEO szakértő

11.900

2

SEO tanácsadó

1.820

3

SEO szakember

10.900

4

SEO specialista

49.100

1

 

A SEO terepén a legkevesebb kínálat (SEO tanácsadó) éppen arra a fogalomra esik, amely a Google Trendsben a legizmosabbnak bizonyult. Alapos ellentmondás, amely rámutat a részterületek külön elemzésének szükségességére.
Vélhetően ez az a fogalom, amelyben a legkönnyebb lesz a keresőben előbbre jutni.

A SEO szakértő az előzőnél kisebb versenyt,de megfelelő presztizst jelenthet.

Ugyanezen szempont alapján a legnehezebb lesz a SEO specialista fogalommal a konkurensek oldalait megelőzni. Pedig nem volna baj, hiszen a jelentéstani erősorrendben ez a jelzős szerkezet az első!

Persze mondhatja valaki, mindegyik fogalomra, kulcskifejezésre jónak kell lenni és akkor rendben is vagyunk.
Ám ekkor jön a hidegzuhany a szinonímák, a tágabb vagy szűkebb szakmai területek kombinációja a szakértőt és a specialistát is zavarba hozva. Mert lehetünk keresőmarketing szakemberek vagy keresőoptimalizáló specialisták is vagy WP, esetleg webáruház SEO szakértők.
Vagyis minden szakembernek a maga területén rendesen fel adva a lecke.

***

Korábban a Gerillamarketing blogban a témához kapcsolódó bejegyzésekből:

Vállalkozás profil: párbeszéd az ügyféllel – lehangoló

A SEO faék egyszerűségben

Mit csinál a keresőoptimalizáló?