Mit csinál a keresőoptimalizáló?

keresooptimalizalo.JPG

Derék magyar vállalkozásom van

Ügyet intézek, a vállalkozásomról esik szó. Nyilatkoznom kell és papírokkal igazolnom, hogy én én vagyok, a vállalkozásom pedig parádésan szabályos. Mindez azt szolgálja, hogy kiderüljön, se mostanában, se régebben nem finanszíroztam terrorista szervezeteket, és nincs pénzfehérítő mosógépem se. Vagyis mind a vállalkozásom, mind én magam derék magyar képződmények vagyunk, nagyszerű adófizetők meg minden.

Ezzel a procedúrával persze nem vagyok egyedül, minden hazai vállalkozás átesik ezen a közeli hetekben, hónapokban.
Azt nem tudom, hogy a kérdés a protokoll szerint hangzott-e el vagy az egyik ügyintéző személyes szimpátia alapján bátortalankodott vele elő, mindenesetre illett válaszolnom arra, mit is csinálok én a vállalkozásomban.
- Alapvetően az interneten keresőoptimalizálással foglalkozom - feleltem.
A tágra nyílt szemek kimondatlanul is a válasz további részletezésére késztettek.
- Ha Ön, mondjuk kanapét szeretne vásárolni, fogadni mernék, hogy az interneten, nagy valószínűséggel a Google keresőbe be fogja ütni a kanapé szót, vagy például a sarokkanapét. Vélhetően az első 10-20 találat üzleteinek kínálatából fog terméket választani.

Versenyképesség

A keresőoptimalizáló azt segíti elő, hogy a megbízójának az üzlete versenyképes helyet foglaljon el a weben, lehetőleg az első helyek valamelyikén szerepeljen - folytattam az ismertetést.
Persze ez még mindig nem győzelem, sok függ a cég jó hírnevétől, az üzlet távolságától, a termék versenyképességétől, árától, sőt több más tényező mellett még a gyártó nemzetisége is belejátszik a vásárlás megtörténtébe vagy mellőzésébe.
- Micsoda foglalkozások vannak! - szakadt ki a hitetlenkedés a pult másik oldalán ülő kíváncsiskodóból.

"Manipuláció" és annak határai

A megjegyzés mögött egy „ártatlan” internetfelhasználó képe rajzolható meg, aki nem hitte volna, hogy a klaviatúrába pötyögött kérdéseire kapott sorrend a weben nem spontán alakul ki, hanem „manipulációval” befolyásolják azt.
Persze nem volt módom az adott szituációban – ne felejtsük el, éppen a terrorizmus finanszírozása és a pénzmosás ellen küzdöttünk – szóval az adott helyzetben nem tudtam kifejteni azt a bonyolultnak tekinthető összefüggést, hogy egy vállalkozás általános állapotát, felkészültségét mindig tükrözi a vállalati cselekvés, magatartás, a kommunikáció, az arculat és az ezt meghaladó képet a weben sem lehet tartósan fenntartani. (Nagyon marketinges megfogalmazásban a Corporate Identity, a Corporate Behavior, a Corporate Communication és a Corporate Design összefüggéseiről kellet volna beszélnem.)

A honlap ott legyen, ahol a helye van

A helyzet nagyon hasonlít a marketing egy másik ágára – a reklámban lehet ugyan egy darabig nagyokat mondani, de a meghirdetett termék előbb-utóbb beáll majd a fogyasztók fejében a saját helyére!
Tehát a keresőoptimalizálás, angol mozaikszóval a SEO célja sem lehet más, mint hogy a honlapot ott igyekszik megmutatni a weben, ahol annak az értékei alapján helye van. Ez se kis feladat.
Ezzel a megfogalmazással persze a csodavárók nem fognak egyetérteni, de csodavárók kiszolgálásra nem is akarnék vállalkozni. A terroristákról már nem is beszélve.

***

A keresőoptimalizálás, a SEO kérdéseiről bővebben: