Zöld megoldás nélkül: szemüvegcsere

szemuveg-zoldben.JPG

 

A szürkehályog miatti szemműtétem után volt aki négy, volt aki hat, megint más egészségügyi szakember nyolc hetet javasolt a régi szemüvegjeim lecserélésének türelmi idejeként.
Most már nekem nyolc, vagyis kivártam a karácsonyi nagyvásárlások dömpingjét - koronavírus járvány idején ez azt hiszem, érthető - és azok múltán jelentkeztem a szokott helyen, a jó nevű, hátterében brit tulajdonosokkal rendelkező cégnél.

Munkaszemüveg, utcai szemüveg és olvasószemüveg a rendelésem tárgya. (Ugyanis a háromosztatú multifokális szemüveg alsó, olvasó részse számomra kicsi, és így kényelmetlen a használata. Ezért a három az egyben megoldás kiesik.)
Törzsvásárlói kártyával és kilenc régebbi kerettel jelentkezem, melyek mindegyike a szóban forgó cégtől származik.

Vásárlói kedvezmények

Korábban valahogy mindig úgy kalkuláltak a kedvezményekkel, hogy nekem jobban megérje új keretet vásárolni, mint a régebbi keretbe tetetni a vadonatúj lencséket.

Ezt én színtiszta pazarlásnak gondolom, a Föld igazán megérdemelné, hogy abban legyek érdekelt - ami még kompromisszumok nélkül újra felhasználható, ahelyett ne vásároljak újat!

A mostani vásárlásnál két esetben ugyanez a pazarló technika érvényesül: akkor járok sokkal jobban, ha új kerettel kérem a pontosabb látásomat biztosító üvegeket.
A harmadik esetben egyenlő ár kerül elő a számítógépből, így én nem új keretet kérek, hanem egy régibe helyeztetem a majdan boldogító lencséket.

Érdekek matematikája

Az adott cég esetében három eltérő matematika, három, látszólag eltérő érdek érvényesül.
A cég úgy alakítja az árait, hogy újra- és újra kereteket adhasson el, ezáltal növelve profitját.
Ezt úgy éri el, hogy engem az árképzésével az új keret vásárlásában tesz érdekeltté.
Ám a valódi érdekünk mégiscsak az volna, hogy véget vessünk a pazarlásnak és óvjuk a bolygónk egészségét!
De a profitéhség ezt felülírja!

***

Még egy kis zöld csokor:

Kell-e nekünk nukleáris energia?

A hőszivattyú kínálata és a bevásárlókocsi

Energetikai tanúsítvány, a valódi megtakarítás