Képben vagyunk a honlapképekben

alaine-sarokkanape-meretek.jpg

A képnek csakis annyiban lehet helye a honlapon vagy a blogban, amennyiben valamilyen tartalmi többletet nyújt és segít kibontani a honlap cikkének vagy a blogbejegyzésnek a funkcióját.

És mégis mozog a kép

Egy klasszikus honlapot két dologgal biztosan nagyon el lehet rontani. Vagy úgy, hogy tele rakjuk mozgó képpel, hadd mozizzon a jónép, hiszen ez a divat, vagy úgy tehetjük tönkre, hogy egyetlen képet sem adunk segítségül a témában való elmélyüléshez az olvasónak.

A kép nem csak vizuális üzeneteket hordoz, ami egyébként természetesen a fő funkciója, hanem részt vállal a szöveg olvasható darabokra tördelésében és a SEO-ban, azaz a keresőoptimalizálásban is.

A SEO aspektusa

A kép keresőbarát neve nélkülözhetetlen a szempontunkból. Például a DSC20190605-1.jpg elnevezés semmit nem mond a keresőnek a kép tartalmáról, így az áhított felvételünk biztosan nem fog megjelenni a kereső képgyűjteményében, s nem segíti a keresőtáblán való előrejutásunkat sem.
Érthető jelentéstartalmú, ékezet nélküli megnevezést érdemes használnunk.
A kép fontos alkotóeleme az alternatív szöveg, az Alt, amit helyettesítő szöveg megnevezésként is szoktak használni.
Ennek az a funkciója, hogy a felolvasóprogramokban legyen mit tudatni a gyengén látó vagy bármilyen okból a felolvasást választó felhasználónak.
Ezt a "szívességünket" jutalmazni fogja a Google.

A kép legyen informatív

A képnek csakis annyiban lehet helye, amennyiben valamilyen többletet nyújt és segít kibontani a művünk funkcióját.
A nyitóképünk - amely engedéllyel az Abútor honlapjáról származik - pontosan erre mutat példát: hangsúlyozottan többlet információkkal gazdagítja az adott kanapé tulajdonságait.
Nem csak az ülőgarnitúra színéről, formájáról, anyagáról, esztétikai értékéről nyújt információt, hanem pontosan megadja a méreteket is. Mondhatnánk, ez a felülírt fotó duplán segíti a tájékozódásunkat.

Mozgókép

Az információ átadásban persze a mozgókép is segítségünkre lehet. Ennek legegyszerűbb formája a gif.
Maradva a bútorok világánál nézzünk példát erre is. Lám, ez a kanapé kinyitható, és ha kinyitjuk, akkor ennyi helyet fog elfoglalni, így fog kinézni – tudatja velünk szavak nélkül is a kép:

amigo.gif

Az ABútor Kanapé honlapja számtalan ilyen képpel segíti a vásárlókat

Videó

A klasszikus honlapra nem mozizni járnak a látogatók, hanem információkért. Éppen ezért videóból is csak azt érdemes felhasználnunk, amelyik mozgóképsor a tartalmunkat kiemeli.
A YouTube egyébként kifogyhatatlan a marketing célú többlettartalmak bemutatása terén.
Íme, itt az Internorm felejthetetlen videója: ez tényleg mindent elmond arról, hogy az Internorm ablak olyan üveggel is rendelhető, amely üveg mivoltának szinte ellentmondva növeli a biztonságot! Hiába a nyers erő, hiába a bevált betörő szerszámok - ez az ablak nem olyan, mint a megszokottak, tudatja a nyilván alacsony költségvetésű rövidke film.

 

 

De az is nagyszerű funkciója lehet a mozgóképnek, hogy megelőlegezi azt a látványt, ami fogad majd  bennünket, ha az adott szolgáltatást - a példa kedvéért a hotel szolgáltatást - fogja nyújtani számunkra. Persze, a választásunkat is segítheti, ha látjuk, hogy a Bauhausként hirdetett szálloda - mint a pécsi Hotel Árkádia - külcsíne és belbecse valóban ilyen stílusú.

 

A videónak az is előnye, hogy amíg a honlapra behívott videót szemléli valaki, addig is a mi honlapunkon töltött idő mennyiségét növeli, ami kiemeli annak fontosságát.
Persze vigyáznunk kell, egy-két percnél több időt nehéz "megszerezni" az interneten, tehát reklám, promóció, marketing előny megszerzése érdekében "nagyjátékfilm" közreadásával nem érdemes kísérleteznünk.

***

A téma más aspektusai: