Mallorcán magyar a gerillamarketing

instanthelp.JPG

Beszélgetőpartnerem Katalin H. Deák, Palma de Mallorcán élő tapasztalt marketinges, aki virtuális asszisztenciát vállal Magyarországon is. 

- Íme, itt egy távoli asszisztens, talán virtuális irodavezetőnek, esetleg titkárnőnek mondhatnánk, aki nem tesz megjegyzést a rendetlenségünk láttán, nem kritizálja a frizuránkat, nem pletykál - csak dolgozik!
Mit kell tudnunk a virtuális titkárnő munkaköréről? Azt persze tudom, fájdalom, de a kávéfőzés kimarad, mert a fizikai jelenlét hiányzik.

- Kétségtelen, hogy az igazán jó kávé készítésének titkát nem mindenki ismeri, de talán ezt még túlélik a vállalkozók.
A titkárnő szóhoz kötődnek sztereotípiák, hogy festik a körmüket meg fecserésznek munkaidőben, (ami persze marhaság), egy remek titkárnő pótolhatatlan.
A reggeli postával együtt kapja meg a főnök az ügyek elintézéshez szükséges adatokat, a döntéselőkészítéshez szükséges dokumentumokat, telefonszámokat, esetleg egy már megírt levelet, ami csak aláírásra vár.

Ma már mindez virtuális asszisztenssel is megoldható.

A virtuális asszisztensek között is vannak különbségek, van aki a számlázáshoz, exel táblához, könyveléshez ért, ám én speciel ezek mellett virtuális marketing asszisztens vagyok.

Fontos, hogy értünk ahhoz, amit elvállalunk.

Ami a vállalkozónak nyűg, nem ért hozzá, ideje sincs rá és egyébként is utálja az egészet, azt delegálhatja és ezért nem kell felvennie teljes állásba valakit. Számlát fizet egy szolgáltatásért Mindenki azzal töltse az idejét, amihez ért és amiben hatékony.

- Legemlékezetesebb magyar kapcsolatod?

Hosszú évekig dolgoztam virtuális marketing asszisztensként a legnagyobb magyar fűszerüzletnek Mallorcáról, 2500 km távolságból. A csapatunk Budapesten egy fotósból, egy grafikusból és egy informatikusból állt, akik szintén csak alkalmilag dolgoztak, ha szükség volt rájuk.

Nem csak a 14 ezer termékből álló webshopot gondoztam állandóan változó termékekkel, de a weboldalt, blogot, recepteket, lexikont, a konfliktusok kezelését, valamint a közösségi médiát is rám bízták.

A marketing asszisztensnek ez a szakmája, vannak kapcsolatai, tudja melyik a jó szakember, a megfelelő nyomda....

- Úgy látom a közösségi média számos felületén megjeleníted a vállalkozásod. Olvaslak a Facebookon, a Linkedinen és sorolhatnám. Ennyire hatékonynak tartod az online megjelenés közösségi formáit?

Ott a célcsoportunk, a vállalkozások jelentős része jelen van valahol, aszerint, hogy kikhez szólnak: Facebook, Pinterest, Instagram, Linkedin, kiknek hol vannak potenciális vevői.

Furán hangzik, de a „virtuális” közösségi média egyik előnye, hogy képes személyes kapcsolatot teremteni a termék, a vevő és az eladó között.

Személyes mániám a kisközösségek léte, szervezése fejlesztése. A kisközösségek (direkt egyben) megoldás egy csomó társadalmi és üzleti problémára is, ezer érvem van mellettük marketing szempontból is.
Vannak, akik azt gondolják elég hirdetni, nem kell közösséget építeni, macerás, időigényes… Szerintem a kettőre együtt van szükség,

- Számomra, aki nagyon határozottan használom a mesterséges intelligenciát, úgy fest: te inkább ambivalens vagy. Egyfelől írod:
„Vessetek a mókusok elé… – nekem nem jön be annyira a mesterséges intelligencia „tudása”, mint amennyire rárepültek a témára a marketingesek.”
Aztán a Linkedinen idézel egy csodás spanyol nyelvű bejegyzést, ahol felmutatod:
„A mesterséges intelligencia nem azért van itt, hogy helyettesítse az emberi művészeket, hanem hogy kiegészítse és bővítse képességeiket, hogy lehetővé tegye számukra a kreativitás új távlatainak elérését.”

- Eddig is gyűjtöttünk anyagot, adatokat, utánajártunk mindennek, anno újságíró voltam, ez volt a dolgom: megismerni, feldolgozni, utánajárni, ellenőrizni mindent. Igen, ”ez valamikor egy szakma volt" - hadd idézzem Török Mónikát.

A termék, a piac, a célcsoport, bármi is a téma, az alapos kutatást kíván. Ebben hatalmas segítség a mesterséges intelligencia, ami egyáltalán nem újdonság, csak a határait bővítették ki.
Nézem a grafikákat, amelyek így készültek és valahogy mindegyik egyforma számomra, messziről megmondom ezt mesterséges intelligencia készítette.

Én beleteszem a személyiségemet, humort, emóciókat egy-egy kampányba vagy posztba, úgy érzem, ettől lesz igazi, értékes, egyedi. Soha nem volt ennyire igaz: ha nem vagy más, mint a többi, ha nem tűnsz ki valamivel, akkor indifferens vagy - „If you are not different, you are indifferent”.

Marketing tervet tudtommal még nem készít a mesterséges intelligencia.
Másrészt viszont, elismerem, hogy minden új technológia képes újat, értékeset, teljesen új műfajt teremteni. Biztos vagyok, abban, hogy az MI is létrehoz majd ilyet, ami színesíti a mostani világunkat.

- Közös szerelmünk a gerillamarketing. Igazán első osztályú a definíciód. Rövid, lényeget közvetítő: „Lázad a kommersz ellen, szokatlan, zabolátlan és meglepő.”
Melyik gerilla műfajt szereted a leginkább?

Mindegyiket, ha jól van kitalálva. 

A fogyasztók már immunisak a reklámokra: a hirdetések megjelenésekor csatornát váltanak vagy lenémítják a készülékeket, átugorják a spotokat, lekapcsolják a mobilt, ha nemkívánatos üzenetet kapnak. Nem is nézik, csak látják a plakátokat az utcán, a szórólapokat is szinte automatikusan gyűrik össze a postaládából. Az előugró ablakok és az oldalsávok bezárása annyira automatikussá vált, hogy gyakran lemaradnak a releváns üzenetek fogadásáról is.

Bármilyen utcai marketing fontos része, hogy meglepő, váratlan, különleges legyen. Akkor és úgy kapni el őket, amikor nincs idejük, sem lehetőségük „kikapcsolni, átugrani, skippelni”. Egyszer csak ott van, képtelenség nem látni, mert magával ragad!

Ez az oka annak, hogy a gerillamarketing ennyire hatékony. Az utca marketingnél is, a beltéri, élménymarketingnek is az a lényege, meglepni, adni valami mást, mint egy sima „vedd meg” hirdetést, még akkor is, ha a klasszikus csatornák fokozatosan a vásárláshoz viszik is a klienst.

Kreativitás – ez a legfontosabb számomra, eltérni a megszokottól (de betartva a szabályokat), hogy valóban sikeres legyen.

A gerillamarketingtől színesebb lesz a világ, élhetőbb a környezet, persze csak ha jól csináljuk!

***

Az instanthelp elérhetősége a Facebookon: Virtuális marketing asszisztencia