Katona macskával

Lehet-e képpel befolyásolni?

katona-macskaval_1.jpg - Gerillamarketing blog

Naná, hogy lehet!
Márpedig ha lehet, akkor muszáj is - gondolhatták az online Pravda angol nyelvű kiadásának szerkesztői és egy ukrajnai hírhez egy "felkelő" katona képét mellékelték, macskával! (2014.08.16.)
Vajon lehet-e "vérszomjas lázadó", aki nyílt tekintettel - bár konok elszánással - néz a kamerába, s macskát visel a vállán?
Ugye, hogy nem?

Persze, aki szereti a kemény kiállást, az is megkapja a magáét, hiszen a háttérben a maszkos gerilla vállán már nem macska dorombol, hanem vállról indítható rakéta, régiesen fogalmazva páncélököl. (Hát ilyen a gerillamarketing?)
Márpedig a cikk éppen olyasmit akar közölni: ha a Nyugat nem nyugszik, a békés Putyin oda fog sújtani. Vagyis választhatunk: macska vagy páncélököl, béke Oroszországgal vagy visszacsapásként háború.

De hogy ebbe a szörnyűségbe miért kellett belekeverni a kép egyetlen szimpatikus szereplőjét, a macskát - azt talán a PR-eseken kívül csak Göbbels tudná megmondani.

Egy kis elmélet átverésünk hatásmechanizmusáról

A propagandában felhasznált képekkel számos módon befolyásolhatóak az emberek. Az alábbiakban felsorolunk néhányat:

  1. Érzelmi hatás: A propagandaképek gyakran az érzelmekre hatnak. Az embereknek erős érzelmeket kelthetnek, mint például a félelem, a düh vagy az öröm. Az érzelmek hatására az emberek hajlamosak elfogadni az üzenetet, mert érzelmileg vonzóvá válik számukra.

  2. Sztereotípiák megerősítése: A propagandaképek gyakran megerősítik az előítéleteket és sztereotípiákat. Az emberek hajlamosak általánosítani és egyszerűsíteni a dolgokat, és ha a propagandaképek ezt a tendenciát támogatják, azok hatással lehetnek az emberek gondolkodására.

  3. Csoportidentitás erősítése: A propagandaképek olyan szimbólumokat és jelképeket használnak, amelyek összekapcsolják az embereket egy adott csoporttal vagy közösséggel. Az ilyen képek hatására az emberek megerősíthetik az identitásukat és elköteleződhetnek a csoportjuk iránt.

  4. Hitelesség illúziója: A propagandaképek hitelességet sugallhatnak, még akkor is, ha azok nem feltétlenül tükrözik a valóságot. Az emberek hajlamosak elhinni a képeket, mert azok valósnak és megbízhatónak tűnnek.

  5. Egyoldalúság: A propagandaképek gyakran csak egy oldalról mutatják be a problémát, és nem veszik figyelembe a másik oldal érveit vagy álláspontjait. Ez az egyoldalúság hatással lehet az emberek gondolkodására és véleményére.

  6. Hangulat: A propagandaképek hatással lehetnek az emberek hangulatára, és befolyásolhatják azokat a döntéseket, amelyeket a hangulatuk hatása alatt hoznak meg.

Összességében tehát a propagandaképek erős hatással lehetnek az emberek gondolkodására és viselkedésére, és fontos, hogy kritikusan vizsgáljuk meg azokat, mielőtt elfogadnánk az üzenetüket.

***

Ajánlom még: