Insight az online marketingben
Az insight a felfogásom szerint olyan többlet ismeretet jelent, ami – akár ráérzésből, akár tudatosan megtervezett megfigyelésen alapuló probléma felismerésből – a piac, a fogyasztás valamilyen meglévő, de mások által nem felismert összefüggéséből, mozgató erejéből ered.
Insight fogalmi meghatározásból persze annyit találunk, mint felhőtlen esti égen csillagokból.
Példák insightra hangolva
Amikor először találkoztam a fogalommal, példaként azt tálalták fel, hogy a WC-papír gurigák mindig a mellékhelyiségben maradtak, mert senki nem vacakolt velük a családban és ezt a felismerést követte a megoldás: a vízben oldódó gurigák megjelenése a világpiacon.
Online marketingesként jómagam szívesebben hivatkozom Batiz András ama megfigyelésére, amely szerint Karácsony Gergelyt, az internetes keresőt figyelve, már előre biztos győztesnek könyvelte el a főpolgármester választás alkalmával. Erről így vallott egy interjúban:
„Hónapokon keresztül néztem, hogy a Karácsony-Tarlós vagy a Tarlós-Karácsony összetételre van-e több keresés. A legtöbben annak a nevét írják ilyenkor előre, akivel szimpatizálnak, Karácsony pedig hónapokon át vezetett.”
Insight saját utakon
Jómagam egy viszonylag egyszerű eljárás során jutottam egy-egy szakmai tevékenység online megjelenítéséből fontos ismeretekhez, amelyeket az online marketing munkában, a keresőoptimalizálásban, a pozicionálásban hasznosíthattam.
A munkamódszerem a következő volt: a Google keresőjében az első ötven organikus találat címsorát (title) elemeztem.
Ez a címsor maximum 60 karaktert tartalmazhat (innentől a Google levágja a szöveget, ha hosszabb volna). Ebből következően egy tartalmi sűrítményt kapunk, ami tükrözi azokat a tulajdonságokat, amelyek által a webegység a vásárlóit, a szolgáltatása iránt érdeklődőket meg akarja hódítani.
Mivel a találati lista élmezőnyét vizsgáljuk, joggal feltételezhetjük, hogy valós igények kielégítéséről van szó, tudatosan kiválasztott kulcsszavakra, kulcskifejezésekre épülnek a címsorok.
Fogorvosi honlap marketing
Fogorvosi honlapok esetében a legjellemzőbb egy-egy szolgáltatási minőség kiemelése volt jellemző. Ilyen meghatározásokkal találkoztam:
– tapasztalt fogorvosok
– minőségi fogászat
– exkluzív fogászat (ennek jelentése nagyjából: vastagabb pénztárca kell)
– az egyik legjobb fogorvoscsapat (hogy miben, az rejtély marad)
– német szakmai tapasztalat
és így tovább a minőséget kiemelendő.
Említésre érdemes még a fájdalommentes fogászat kifejezés, amellyel a fogorvoslás teljesítményrését igyekszenek "betömni" a honlapkészítők.
A duguláselhárítás kiegészítő tevékenységei
A duguláselhárítással foglalkozó honlapok szinte mindegyikében ott szerepel a tevékenységet tükröző hosszú kulcsszó és ezt egészíti ki valamilyen speciális részterület megnevezése. Például így:
– csatorna és cső kamerázás
– csatornatisztítás, lefolyótisztítás
– vízszivattyúzás
– fűtésszerelő, vízszerelő
Az adott szakma még szívesen hivatkozik a magas nyomású WOMA használatára is. A gépesítettség kiemelt fontossága helyhiány miatt inkább már csak a description (honlap leírás) és a honlapszöveg bugyraiban bukkan elő.
Csüccs egy kinyitható kanapéra
Az ülőbútorok, kanapék esetében a legtöbb oldal a kanapé kinyitható jellegét, a kihúzható, ágyneműtartós megoldást, vagyis a kanapéágyat helyezte mondandója középpontjába. Kanapé, kanapéágy
Ettől kicsit lemaradva az árelőny ígérete fordult elő. Például ilyen megfogalmazásokban:
– Akciós kanapé
– Ülőgarnitúra kiárusítás
– Outlet bútorbolt (árelőny, hiszen az outlet alacsonyabb árú, kifutó, de hibátlan terméket jelent)
– Ingyenes házhoz szállítás
– akár 70%-os kedvezmény
A fenti példák alapján visszakövethető, hogy egy-egy szakmai ág milyen igényeket ismer fel a piacon, mit akar kielégíteni.
A módszer segítségével magunk is beállhatunk a sorba - vagy megtalálhatjuk a kitöltetlen, tátongó piaci réseket!
***
Kapcsolódó bejegyzések: