A helyi találatok súlya a keresőoptimalizálásban

A keresések közel fele helyi keresés

Vitathatatlan, hogy a lokális találatoknak, azaz a helyi találatoknak (másként fogalmazva a térképes találatoknak) óriási szerepe van abban, hogy egy vállalkozást, céget, intézményt - akár árut, akár szolgáltatást kínál vagy biztosít - az érdeklődők helyben, vagyis a saját településükön belül megtaláljanak.
A helyi találat elhelyezkedését a keresőben a potenciális ügyfél által keresett cég, vállalkozó, üzlet vagy szolgáltató honlapjának minősége és a kereső eszköz közelsége-távolsága valamint a látogatók visszajelzése határozza meg. Ez tulajdonképpen a sorrendet meghatározó „Bermuda-háromszög”.

A helyi találatok saját cégünkre, intézményünkre vonatkozó tartalmát a Google Cégem (Google Business) fiókból irányíthatjuk. Itt kell regisztrálnunk majd követnünk az instrukciókat.
Az egyértelműség kedvéért példán keresztül megmutatom, hogyan néz ki a Google és a Firefox keresőben egy ilyen találatsor. A példában a fogorvos Pécs keresőkifejezésre kapott helyi találatokat mutatom, asztali gép monitorjáról, Google Chrome-ot használva:

fogorvos-pecs.JPG

A honlap minősége, közelsége, visszajelzései - a besorolás meghatározói

A honlap minőség számtalan dologtól függ: például a tulajdonos cég megbízhatósága, a honlap tartalmi összetevői, a betöltés gyorsasága mind-mind fontos tényezők abban, hogy hányadikként szerepel egy webegység a helyi találatok sorában.
A találati tábla (SERP) általában az első három helyi találatot mutatja meg közvetlenül. A honlap minőség itt meghatározó elem, hiszen a közelséget nem tudjuk befolyásolni.
Ha valaki Budapesten az I. kerületben működteti vállalkozását, nem valószínű, hogy nyerő szituációba kerül egy távoli kerületben.
Ugyanígy a Debrecenben jó nevű cég helyi találata nem fog érvényesülni mondjuk Pécsett, már ha szeretnénk onnan is ügyfelet kiszolgálni.
Erre persze nem mindig van szükség, Győrből aligha megyünk finom péksüteményért Miskolcra.
Ám kivétel erősíti a szabályt, nem kizárt, hogy pécsi szállodafoglaláskor a budapesti polgár fel fogja keresni Pécset a weben.
A helyi találat megjelenését az internetes közegben a felhasználók véleményezhetik, s ezeknek a visszajelzéseknek a tartalma, az egytől öt csillagig terjedő skálán szintén nem elhanyagolható, mert helyezést – és a többi potenciális ügyfelet – befolyásoló tényező.

Keresőoptimalizálás, SEO tágabb értelemben

Ám szükségünk lehet arra, hogy ne pusztán a helyi találatok között szerepeljen a honlapunk a keresőtáblán, hanem az organikus találatok vagy a hirdetések (Google Ads) között, vagy mindkét helyen egyszerre.

A klasszikus SEO teendőket a legegyszerűbben egy ábra segítségével mutathatom meg:

celkereszt-seo.JPG

SEO célkereszt

Vagyis a keresőoptimalizálás már a domain kiválasztásával megkezdődik, kulcsszó elemzéssel, címadással folytatódik, releváns szövegbe spékelve képekkel egészül ki.
Persze ez így a tudásanyagnak nagyon-nagyon vázlatos áttekintése csupán. A sok-sok apróság, ínyencség, szabály természetesen nem látható az ábrán. Ilyen például a Barnacle SEO, a Content SEO vagy a Latent Semantic Indexing és sorolhatnám tovább.

Aki a keresőoptimalizálásban a fentieken túl is jobban szeretne elmélyülni, annak itt, a Gerillamarketing blogban a Keresőoptimalizálás-SEO menüt és a Bognár Stúdió SEO, keresőoptimalizálás blogját ajánlhatom. Ezeken a helyeken például az előbb említett fogalmak „megfejtését” is megtalálja.
***
Kapcsolódó oldalak:

Keresőoptimalizálás-SEO - a Gerillamarketing blog menüje

SEO, keresőoptimalizálás blog - versenygyőztes SEO specialista blogja

Fogorvosi érdekességek - Mit lát a keresőben a potenciális ügyfél?