Figyelemgazdaság: melyik út vezet az olvasóhoz?

ujsagiras.JPG

A figyelemgazdaság (attention economy) központi kérdése, hogy az információ bőség idején miképpen ragadható meg a potenciális fogyasztók, érdeklődők, olvasók figyelme. Mindennapi tapasztalatunk, hogy irgalmatlan verseny zajlik a figyelmünkért.
Bloggerként, facebookkerként, újságíróként szintén azt látjuk, nagyon nehéz, sok szereplős terepen kell „megküzdenünk” azért, hogy írásunk eljusson azokhoz, akiknek szánjuk azt.

Digitális harc a digitális olvasóért is

E témában izgalmas olvasmány a Dessewffy Tibor által jegyzett Digitális szociológia c. könyv.
Egyebek között mély ismereteket kapunk a mikrocelebek működéséről, műveik jellemzőiről és rajongó táboruk jellemzőiről egyaránt.
A mikrocelebet a követők, a rajongók számának alacsonyabb száma különbözteti meg az országos hírnevű celebektől, mint amilyen például Kasza Tibi vagy Tóth Gabi. Viszont a mikrocelebek működése is aligha alábecsülhető társadalmi hatással bír.

Számomra a legizgalmasabb kérdésnek a könyv ama része bizonyult, amely az olvasóhoz vezető útról, az elérésükhöz feltétlenül szükséges tényezőkről beszél.

A szociológusok ílyen feltételrendszert látnak

A siker stratégiai elemei több kutató szociológiai megközelítésében a szerző megfogalmazása szerint:

  • hitelesség
  • őszinteség
  • összetartozás
  • elérhetőség
  • fogyaszthatóság

Az izgalom hőfokát az emeli igen magasra számomra, hogy több szakma sajátos megfogalmazása alapján most az olvasó eléréséhez vezető út sikeres elérésének egy általános feltételrendszerhez juthatunk.

Az újságíró erre figyel

Először is nézzük meg, az újságíró szakma az olvasóhoz vezető sikeres út általános feltételrendszerét hogyan is ragadja meg:

  • közelség
  • érintettség
  • ingerküszöb
  • celebrity
  • negativitás
  • váratlanság
  • dosszié-hatás

A reklámszöveg írója ezeket a lépéseket tekinti fontosnak

A hatékony reklám a szövegíró részéről, egy klasszikus szövegíró, Victor O. Schwab megfogalmazásában - Hogyan írjunk jó reklámszöveget? c. könyvében - így fest:

  • irányítsa magára a figyelmet
  • legyen benne az előny ígérete
  • bizonyítsa is azt be
  • vegye rá az embereket, hogy ragadják meg ezt az előnyt
  • buzdítson cselekvésre

A Google szerint ez kell

De itt még nincs vége a megközelítések sokszínűségének. A Google a honlapok sikeres szereplésének titkaként, a SEO alapjaként egy három darabból álló elvárást fogalmaz meg:

  • Trustworthiness (Megbízhatóság)
  • Reputation (Hírnév)
  • Confidence (Bizalom).

A magam részéről nem kívánom megfosztani az olvasót a saját mix kialakítása által elérhető marketing örömtől.
Sőt, akár mixekről is beszélhetünk, hiszen a cél, a közönség összetétele, megnyilatkozásunk jellege alapján más-más kritériumoknak kell hangsúlyosabbá válnia.
Mindenesetre a figyelemgazdaság megkerülhetetlen feladattá teszi az olvasóhoz vezető út megtervezését!

***

P.S. 2020.01.23.
A napokban Schobert Norbi fergeteges marketing-vihart kavart azzal a kijelentéssel, mely szerint a nők szülés után elhíznak, nem törődnek a testükkel és ezzel tönkre teszik a házasságukat.
Eltekintve az erkölcsi vonzatoktól és a dolog valóságtartalmától, csak vegytisztán tekintve a marketing történésre, a sokszázezres követővel rendelkező influenszer celeb sikeresen vette a figyelemgazdaság által elé állított feladatot.
Persze az erkölcsi vonzatoktól mégiscsak nehezen tekint el az ember :-(
Részletesebben: Schobert Norbi marketingje döngő léptekkel megérkezett

***
Ha több is érdekli a témában:

Hitelesség és SEO

A szövegírás, a szöveg hatékonysága

Miért írnak a bloggerek

A komplex blog

A reklámszöveg felhívó jellege: kapják már be!Ötven fölött egy senki leszel

Puzsér odapörkölt a reklámiparnak