Meghökkentő nézőpontok

keresnyei-vince-fotoja.jpg

Keresnyei Vince fotója - "Szpesöl edisssön"

Televízió

Nézem a televíziót, éppen tudományos ismeretterjesztés zajlik.
Brutális emlékezőtehetségű emberek szerepelnek a napirenden, tisztán emlékeznek arra, hogy mi történt egy évvel, tíz évvel, húsz évvel ezelőtt. Egy kedves hölgy elmondja, hogy a kérdezett, évekkel korábbi napokon milyen főbb hírek szerepeltek a médiában, s ő mit csinált akkor éppen.

(Nézem a műsort, közben egyre gügyébbnek érzem magam, jószerével arra sem emlékszem, mit reggeliztem tegnap, sőt, ha belegondolok arra sem, hogy ma mi volt az első falatom.)
A műsor készítői ezen a ponton elmentek egy nagyon híres egyetem nagyon híres tanszékének eszméletlenül híres, emlékezéssel foglalkozó tudósához és megkérdezték: mi lehet az ilyen hihetetlenül erős emlékezőtehetség hátterében.
A professzor nem lepődött meg a kérdésen, tudomásul vette, hogy hülyeséget kérdeznek tőle, de vélhetően a kamera iránti tisztelet okán visszafogottan reagált.
- Kérem szépen, ezek az emberek ugyanúgy emlékeznek, mint mi mindannyian, a jelenség mögött csupán annyi áll, hogy ezek az emberek nem tudnak felejteni!

Az ilyen nézőpontok azok, amikor akár televízión nézem, akár olvasom, akár fotón látom az új, a felszabadító, a konvencióktól mentes megközelítés eredményét – intellektuális gyönyör önt el!

Fotó

Bejegyzésem elején Keresnyei Vince fotója látható. Férfi és nő kapcsolatáról, dinamikájáról, életörömről átütő erővel vall egy meglehetősen szokatlan nézőpontból. Képről forgatni a szót persze roppant nehéz, így aztán ne is sokat beszéljünk róla, inkább nézegessük, szívjuk magunkba az új nézőpont ajándékozta többlet tartalmakat!

Könyv

Ölemben dr. Varga Katalin, dr. Diószeghy Csaba: Hűtésbefizetés avagy a szuggesztiók szerepe a mindennapi orvosi gyakorlatban.
Többek közt megtudhatjuk a sorokból, hogy altatásos műtétek után tapasztalták kórházi orvosok, hogy a beteg a műtét után levert, nem gyógyul megfelelően – egyszóval valamilyen negatív tényező gördít akadályt a gyógyulási folyamat elé.
Rájöttek, hogy a betegek egy része altatás alatt is érzékeli mindazt, ami körülötte történik a műtőben, hallja az orvosok beszélgetését, ijesztő hangok és szövegek ütnek rést a módosult állapotban lévő tudaton.
A hétköznapi gondolkodás mezsgyéjén született meg a megoldás: ez a jelenség egy negatív tényező, tehát azzal vesszük elejét, hogy „befogjuk” a beteg fülét. Füldugót neki!
Csakhogy a betegek egy része ilyenkor a süket csöndet a halállal azonosította, úramisten meghaltam, nem hallok semmit!
És ekkor valaki – szememben ő a hős – kijelentette, pozitív oldaláról kell a jelenség megoldásához folyamodni és betett egy kazettát a műtő magnójába, ahonnan ez a szöveg hömpölygött a műtőasztalra kiterített meztelen ember felé:
“Kényelmesen pihenek. Ez egy fontos műtét. Testem és lelkem együttműködik az orvosokkal. Tudom, hogy jó kezekben vagyok. Bízom a kórházban, az orvosaim szakértelmében. Biztonságban érzem magam, béke van bennem. Érzem, hogy vigyáznak rám, gondoskodnak rólam, átadom magam a gyógyítóimnak…”

Marketing

A Napi.hu cikkben számol be arról, hogy az EU rábírta az öt legnagyobb autókölcsönző céget: tegyék egyértelművé az áraikat, mert az EU polgárai megérdemlik a szabadságuk idején, hogy annyit fizessenek az akció után, amennyiről előre, a szolgáltatás igénybe vételekor tudtak, ne kelljen emiatt nehéz helyzetbe kerülniök.
Ezt, az árakkal való trükközést már öt évvel ezelőtt kristálytisztán látta egy magyar autókölcsönzésben utazó kisvállalkozás, mint ahogy azt is, hogy a legnagyobbakat ő aztán végképp nem lesz képes jobb belátásra bírni.

Azt a jelenséget, amikor egy szakmának a teljesítményében rés mutatkozik, teljesítményrésnek nevezzük. Ilyen például a fogorvoslásban a fájdalom.
A teljesítményrésen lehet bosszankodni, de hatékony piaci behatolásra is felhasználható. Gondoljunk csak a „fájdalommentes fogászat” fogalmának megszületésére.
De kanyarodjunk vissza a múltba és az autókölcsönzés teljesítményréséhez, az ügyfelek pótlólagos szívatásához, a rejtett költségek felszínre dobásához, az apró betűs trükkök világához.
A mi kis magyar autóbérlő vállalkozásunk, a Koala Autorent az Autóbérlő Kisokosában már öt évvel ezelőtt ezt írta:
“Nálunk nincs trükközés, nincs hanem, vagy de. Autóbérlésének teljes összegét a foglaláskor az árkalkulátorunk kiszámolja.”
Így lett egy szakma teljesítményréséből piaci rés és behatolás :-)

***
A marketinges témánkhoz kapcsolódik: Az EU igazat adott a Koala Autorentnek