Ezt olvasd el – van rá egy jó érvem!

Direkt és indirekt marketing megoldások

Nem feltétlenül csak a kőkemény logikával kifent marketing szablya lehet éles, az indirekt megoldások is vezethetnek eredményre. Vagyis rábírhatják a honlapon szemlélődő polgárt a vásárlásra, a szolgáltatás igénybe vételére, azaz átvághatják a mit sem sejtő, potenciális fogyasztó ellenállását.
Az indirekt megoldások hatékonysága terén a legszembetűnőbb, legmeghökkentőbb eredményt hozó kísérletről Pratkanis és Aronson Rábeszélőgép c. könyvében olvashatunk.

A kísérlet nagyjából eképpen zajlott:
Sorállás egy xerox gép előtt. Ha valaki kikerülé a sort rászólnak, rendre utasítják, hátra, a sor végére küldik. Ám jön a beépített ember, s közli, muszáj most fénymásolnom – és a sor elejére robog.
És láss csodát, zokszó nélkül előre engedik, pedig mindenki azért van ott, mert fénymásolnia muszáj.
Miért engedik előre? Mert a pofátlan tülekedőnek van indoka és leszűrhetjük a tanulságot - nem az érvelés tartalma, hanem annak megléte a varázslatos erő!

Kis kitérő: számomra nagyon hasonló eset, amikor egy jól karbantartott, pocakos, egészségtől kicsattanó ábrázatú miniszterelnök vág egészségügyi intézményben valódi betegek sora elé, mondván, neki orvoshoz kell jutnia.
De most hagyjuk a fénymásolókat és a pirospozsgás miniszterelnököket - az utóbbiak tanácsadói vélhetően nem csak angol anyanyelvű fenoménektől, hanem német nyelvű propagandistáktól is olvasnak -, hanem nézzünk inkább példákat az online marketingben használatos direkt és még inkább az indirekt érvelésekre.

Zöld autóbérlés

Divat, sőt annál is több a zöld energia éltetése, támogatása. Még az autókölcsönzés, autóbérlés iparágában is hódit a “zöld gondolat”.
A zöld rendszámos bérlés felé terelendő a leendő gépkocsi bérlőt a magyar Koala-Autorent eleve Rent Green, vagyis bérelj zöldet felkiáltással indítja a honlap textet. De az igazi direkt érv így hangzik:

“Zöld rendszámos plug-in hibrid autóinkat az ország egyre több pontján töltheted ingyen, és már 35 magyar városban ingyen parkolhatsz velük.”

Az igazán erős honlapok jelentős csoportját alkotják a bloggal is rendelkező honlapok.
A blog lehetőséget nyújt arra, hogy a honlap fő témáján keresztül az eladásokat friss hírekkel, áttételesen érvekkel segítse. Egy külföldi zöld, autóbérléssel foglalkozó honlapon (Green motion – car and van rental) valóságos bejegyzés özön szállítja az indirekt meggyőzés elemeket.
Bejegyzés szól arról, hogy a TESLA 2018-ban már 30.000 elektromos autót gyártott és júniusban ez a szám 6.000 jármű. Aztán egy másikban arról írnak, hogy az USA piacán az Uber anyagi támogatást nyújt a zöld autóval közlekedő sofőrjeinek.
Ezek a hírek a zöld autózás emelkedő fontosságának trendjére hívják fel a figyelmet, mintegy kedvet teremtve “a világ élvonalába kerüléshez”.

Ám az indirekt érveknek van autózáson túli terepe is. Ez már annyira távoli az autóbérléstől és annyira zöld, hogy vetekszik a “fénymásolnom muszáj” résznél leírtakkal. Megtudhatjuk, hogy a McDonald’s bejelentette, az Egyesült Királyságban és Írországban az éttermeiben a műanyag szívószálat papírra cseréli.

Kanapét egész napra

De más iparágakban is szép példákra lelhetünk. A bútorforgalmazás terén az outlet áruház fogalma közismert megoldást tükröz. A hibátlan, ámde kifutó termékek alacsony áron történő értékesítése csábító lehetőség. Már az outlet áruház elnevezés indirekt csáberő. Hát, még ha az outlet áruházban állandó akció is fut (itt most házasodik az indirekt a direkttel) az már az ajánlatok netovábbja, az már komoly érv a vásárlásunk lebonyolítására. Pedig van ilyen, például Budapesten itt: kanapé, kanapéágy.
Ám ha valamit az indirekt érvelések maximumának mondhatunk, az itt található (a Google fordítógép nyers fordításával):

kanape-egesz-napra.JPG
Töltsd az egész szabad napod a kanapédon! - https://blog.ashleyfurniture.com/how-to-never-get-off-the-couch/

A bejegyzés arra biztat, hogy a következő olyan hétvégi napon, amikor nincs egyéb lefoglalt programunk, töltsük az egész napunkat a kanapén!
Mit is mondanak ezzel indirekt módon a kanapé felkent árusai? Azt, hogy a kanapé mennyire klassz dolog. Tehát kell egy kényelmes kanapé! Linket is kapunk, hol lelhetünk rá az ennyire kívánatos kanapéra. Egyébként ez a blog bejegyzés számos szempontból alkalmas a marketing erejének és bevált fogásainak bemutatására.
Mert megérdemeljük :-)

Kapcsolódó bejegyzések blogunkban:

Másutt: