Politikusok piaci árfolyama: Orbán 5 forintot ér
2018 január: politikusok és pártok
Az online marketing, a keresőoptimalizálás eszközeivel pillantva 2018 első hónapjának politikai tendenciáira azonnal leszögezhetem, aktív módon nem keresik a weben a magyarok a Soros Gyögy Pártot (SGYP-t). Ebből következően a Zoom.hu-n megjelent hír valóságtartalmát, nevezetesen, hogy a magyarok kétharmada azt gondolná, létezik ilyen párt, nem erősíthetem meg.
Piréz szóra akad ugyan minimális keresés, nem mindenki emlékszik a gyökerekre, arra, hogy a Tárki felmérései szerint ezt a nem létező népcsoportot is erőteljesen utáljuk. Valószínűleg inkább a kíváncsiság, semmint a pirézek kitoloncolásának vágya az inspiráló, bár ki tudja…
Versenyképes politikusaink iránt 2018 januárjában a Google Trends adatai szerint így érdeklődött a honi lakosság az interneten:
A keresettség terén Orbán Viktor miniszterelnök erőteljesen vezet – ezt különösen az átlagot mutató belső tábla jelzi –, bár a hónap végén megindult a trendje a lejtőn.
A Jobbik mindig is valóságos társadalmi erejénél jobban szerepelt a weben, köszönhetően tagjai aktivitásának, felkészültségének. Vona Gábor eredményét tekintve ezt most is tapasztalhatjuk. Sőt, a hó végi emelkedő grafikon érték ennél is többet mutat.
Gyurcsány Ferenc erősödése számomra nem meglepetés! Hónapok óta mutatom a táblákon, hogy a web jelei azt mutatják, az MSZP-DK meccs a baloldali vezető szerepért nincs lefutva, Gyurcsány Ferencben még mindig jelentős potenciál van. Friss kezdeményezései alapján (ukránok magyar nyugdíja, átvilágítás) további erősödését várhatjuk.
Bár Karácsony Gergelyt a legnépszerűbb ellenzéki politikusnak jelzik a közvélemény-kutatók, ezt a web eredményeivel jómagam sohasem tudtam igazolni – és így most sem. (Bár lentebb látni fogjuk, hirdetési árfolyama neki a legmagasabb.)
Szél Bernadett eredményei és az LMP által hirdetett Szél-kormány létrehozhatósága között én jelentős távolságot vélek felfedezni.
A jelentősebb pártokra januárban így kerestünk
Január végén egyelőre változatlan helyzetképet mutatnak a Google Trendsben a keresési arányok. A közvélemény-kutatások eredményeit alátámasztják a weben mért adatok: vezet a Fidesz, amely pártot a Jobbik követi, a másik három párt nagyjából azonos "erőt" képvisel.
Ezekhez az adatokhoz érdemes hozzátennünk:
- a kampány isten igazából majd csak most kezdődik
- nem lehet tudni, hogy a napokban lebukott fideszes online hálózat ezekre az adatokra is hatással van-e, vagy csak a facebookra korlátozódik trollkodásuk hatása
- a blogoszférában a fideszes bérbanyák jelen vannak (Moderálsz vagy cenzúrázol), arányuk ezekben az adatokban vélhetően elenyésző
- aki azt gondolja, hogy az oroszoknak nem áll érdekében a Fidesz győzelme, az téved!; és láttam én már halvány árnyékát a nyáron finom beavatkozásuknak (Az oroszok már a hálózatban vannak), de ezekben az adatokban nem tudom kimutatni, ha folyamatosan van is ilyen; mindenesetre az amerikai példa itt lebeghet a szemünk előtt
Lazítsunk egy kicsit!
Megnéztem, mennyit kellene fizetnem kattintásonként, ha AdWords hirdetésben akarnám népszerűsíteni egy-egy politikusunkat. Elöljáróban, a legdrágább szóért, a duguláselhárításért a piacon ma 1519 forintot kellene fizetnem kattintásonként.
A politikusainkért pedig - és ezt nem kommentálom - ennyit:
***
Korábban a témában:
- A Duna TV híradója 2 Ft-ot ér
- Tényleg vezet Karácsony Gergely?
- Hová tűnt Szél Bernadett?
- Politikusok és pártok a Google Trends-ben
***
A szerző tulajdonában álló Bognár Stúdió 2006 óta kíséri figyelemmel az online marketing, s benne a keresőoptimalizálás eszközeivel a politikai mozgásokat.