Blogtörténelem: közösségi gerillamarketing

A Nol (Népszabadság online) 2016 január harmincegyedikén beszünteti a blogszolgáltatást, bezárja a NolBlogot.
Blogjaim teljességét több okból nem mentem máshová, viszont amit érdekesnek tartok "blogtörténeti" szempontból, abból csippentek néhány - talán ma is tanulságokkal szolgáló - morzsát.

A Gyurcsány Ferenc Baráti Társaságok

2008-ban néhány jobboldali politikus - lejárató célzattal - egy kávéházban létrehozta a Gyurcsány Ferenc Baráti Társaságot. Ami ezután következett, arról a HVG így számolt be ( http://hvg.hu/helyiertek/20080303_gyurcsany_ferenc_barati_tarsasag ) :


"Megalakult a Gyurcsány Ferenc Baráti Társaság 2. Aki lemaradt volna, az első megalakulását néhány napja jelentette be Kövér László és Bayer Zsolt.
„Vészesen közeledik az idő, amikor népünknek meg kell válnia szeretett és bölcs vezérétől, ezért hogy soha ne feledjük, Gyurcsány Ferenc Baráti Társaságot hoztak létre közéleti személyiségek” – jelentette be Kövér László szombaton egy sajtótájékoztatón.
Az alapítók az internetes megjelenésről azonban elfelejtkeztek; ezt kihasználva egy pécsi blogger sajátos gerillamarketing-kísérletbe fogott és létrehozta a társaság „második kiadását” azon egyszerű céllal, hogy az internetes keresőkben megelőzze az eredeti társulatról szóló híreket.
A szerző a hvg.hu-nak úgy fogalmazott, hogy a baráti társaság megalapítói „feladták a magaslabdát azzal, hogy új homokozóban régi lapáttal játszanak” - vagyis kihagytak egy olyan kézenfekvő lehetőséget, amivel az ötletük iránt érdeklődőket elérhetik...
Vajon az internetet tudatosan használó egy szál online marketing szakember képes-e ellensúlyozni és vajon mennyire egy politikai- és médiahatalommal rendelkező társaság fellépését?"

A NolBlogon indított Gyurcsány Ferenc Baráti Társaság 2. blog alapító bejegyzésére 341 hozzászólás érkezett, pezsegtek a bájtok az olvasottságtól, nagy hullámokat vert az érdeklődés. Pedig a nyitó szöveg nagyon is egyszerű volt:

Gyurcsány Ferenc Baráti Társaság? Legyen kettő!

Akik létrehozták az eredetit, nagyon nagy demokraták, tehát hívei a versenynek, a mástmondás eltűrésének és a tréfának is bizonyára.
Én is szeretem a fentebbi kategóriákat, meg a gerillamarketinget és a SEO-t is a neten, és külön kihívás nekem egy ilyen jeles társulat elé vágni a keresőkben!
Ebből nyilván nem lesz harag, hiszen mindkettőnk szervezetének nevében ott a közös: a rajongás FLETÓ, azaz Gyurcsány Ferenc iránt!
Indulásként ennyi barátaim:
Egy másik Mókus őrs nevében:
El Lobo - A farkas

Néhány nap múlva már kezdett bebizonyosodni, hogy a blognak, a hozzászólásoknak, a spontán linkeléseknek - a kialakuló közösségi gerillamarketingnek milyen hatalmas ereje van. Erről így számoltam be a blogban:

A Google találati táblát böngészve (google.hu alatt) ma, 2008. március harmadikán reggel azt láthatjuk, hogy a Gyurcsány Ferenc Baráti Társaság 2 (kettő) blogja befészkelte magát az első tíz találatba, miközben a Gyurcsány Ferenc Baráti Társaság 1 (egy) nem rendelkezik interaktív webegységgel. Vagy ha rendelkezik, annak nyoma sincs a találati tábla élén.

Máris leszűrhetünk valamennyi tanulságot:

1) Az Interneten megjelent kísérleti webegységünk azonnal közösségivé vált a web.2.0 által fémjelzett térben, vélemények (elutasítás, kiállás mellette, belépés anélkül, hogy tagtoborzás folyt volna!) dagasztották a hozzászólások rubrikáját.
Az eredeti ötlet kiagyalói erről mondtak le!

2) Spontán módon flashmob akció kerekedett a blog megjelenésből. BDK csatlakozásával a Google első 10 találatában 3 webegység hirdeti: a korszerű politikai akció internetes támogatás nélkül félszárnyú madár.
(Ha szélsőséges politikai erő, előre, tudatosan megtervezett ellenakciója lenne ez, nem pedig hétvégi újjgyakorlat, akkor félelmetes erejű ellentámadás "áldozata" lehetne a Gyurcsány Ferenc Baráti Társaság 1 (egy). (Lejáratás, az ellenvélemények túlsúlya stb.)

3) Arra hagyatkozni, hogy a média önmagában szétkürtöli a hírt - az internetes közegben, a keresőkben legalábbis, korlátozottá lett. (Pedig a szekunder hullámban ez nagyon fontos volna.)
BDK blogja megelőzi a Magyar Rádió híradását, három "webegységünk" a Magyar Televíziót, és így tovább.

Március ötödikén pedig már az első öt találatból kettőt maga a GyFBT 2. blog foglalta el, a másik három pedig erről a blogról adott hírt.

A kezdeményezés sikere a blogger közösség erejében rejlett - mindmáig hálás vagyok az élményért!

Bognár László
(blogger óvodásként El Lobo - A farkas)

***

Ismerkedjen meg a gerillamarketing egy egyéni megközelítésével: