Blogbejegyzések címe és az olvasottság kapcsolata

blog.JPG

Tizenöt év a blog.hu-n

Nem rendezek ünnepséget, inkább a tapasztalataimat osztom meg. Jubileumi árkedvezményt sem adok, hiszen itt eddig is ingyen olvashatott, aki olvasott, ebből az összegből miért is engednék további 15%-ot :-)
Inkább elmondom, hogy mire jutottam például a címadás terén.

A hosszú címek éjszakája

Elméleti alapokat Ogilvy és Victor O. Schwab műveiből merítettem. Mindketten a reklám és az írott sajtó világa felől közelítettek a címek világa felé. Mondandójuk alapját mindig a lemért valóság jelentette.
Ogilvy 3 és 11 szó közé tette a jó cím hosszúságát. Mérései szerint a címet ötször annyian olvassák el, mint a szöveget, tehát érdemes az üzenetünket a címben becsomagoltan átadni.
Schwab 100 hatásos cím elemzése alapján jutott el a hosszú címek eredményesebb voltáig.

hogyan-irjunkl.jpg

Meghökkentés

Ám nem elegendő háromtól tizenegy szóig bármit oda firkantanunk a nagyérdemű elé. Mintegy kivételként említem, tíz évvel ezelőtt nagy sikere volt A demokrácia bekaphatja című bejegyzésemnek. És ez bizony nem éppen hosszú text. A meghökkentő címek általában több olvasót csábítottak a bájtjaimra, mint a „semleges” cím-szövegek.
Ám hadd állítsam vissza a hosszabb címek "becsületét" egy olyan sikeres, 10 évvel ezelőtti címmel, mint Az Index kirobbantotta a Budapest-Pécs háborút.

A keresőoptimalizálás szempontja

Mint keresőoptimalizálással foglalkozónak még egy SEO szempontot is figyelembe kell vennem a címadásnál. A Google a title (cím) esetében max. 60 karaktert tart szabályosnak. Márpedig a Google szabályainak betartása segíti egy-egy webegység előrejutását a keresőben. Akinél ez szempont, jó, ha a hosszú cím-tervét nem nyújtja 60 karakter fölé.

Címek elemzése

A blog.hu-n nem egyedül engem érdekel a címadás elméleti és gyakorlati megközelítése.
A hatásvizsgálat lehetséges szempontjainak sokszínűségét, szinte végtelen sorát jól tükrözi például Zöldi László és Kabai Domokos párbeszéde - Médianapló - Mitől hatásos a cím? - de más bejegyzéseik is.

Jómagam most a saját címadásaimból levonható tanulságok érdekében egy mikro méretű kutatást végeztem. Kiválasztottam a legfrissebbtől haladva az első 20 olyan bejegyzésemet, amelyet egyenként több mint  tízezer olvasó tisztelt meg figyelmével.
Megnéztem a címben a szavak számát (névelőt nem számítva); a személyre való direkt vagy indirekt utalást, a koronavírusra való hivatkozást (mint az aktualitás kihasználását a címalkotás során) és a politikai tartalom meglétét.

blogbejegyzes-cimek.JPG

A szavak száma így alakult:

2 szavas – 1 
3 szavas – 5
4 szavas – 6
5 szavas – 6
6 szavas – 2

Vagyis a vizsgált 20 címből 4 illetve 5, sőt 6 szóból állt összesen 14 - vagyis Ogilvynél átmennénk egy vizsgán, de Schwab úrnál vélhetően csak közepessel úsznám meg a kollokviumot.
A Google viszont a gerillamarketing blog keresőkifejezésre parádés helyezést biztosít(ana), a domain előnyét élvező blog esetében a title-ok azt nem rontják le.

A személyre, politikusra, hírességre 8 cím hivatkozik, így joggal vélhetjük úgy, a hírességek a bejegyzés olvasására vonzerőt jelentenek.

A 6 koronavírusra vonatkozó cím esetünkben a mindennapokhoz, az aktuális történésekhez való kapcsolódásra hívja föl a figyelmet.

A Blog.hu, a Napi.hu és az Index.hu olvasóit érdekli a politika. Ha nem így volna, nem volna 14 politikai tartalmat közvetítő cím a listámon.

Természetesen számtalan egyéb tényezőt is találhatnánk a hatásos címek megragadásához, de a hosszú címek következő éjszakáján valaki nyilván előáll majd újabb szempontokkal is.

***

A témába vág:

Újságíró vagy szövegíró írja a PR-t?

A reklámszöveg felhívó jellege: kapják már be!