A konkurencia elemzés veszélyei

konkurencia-elemzes.jpgMarketing feladat, honlap SEO - konkurencia elemzés

Mottó: „A versenyparitásos módszer mellett két érvet szoktak felhozni. Az egyik az, hogy a versenytársak kiadásaiban az iparági kollektív bölcsesség fejeződik ki....
Semmi okunk azt hinni, hogy a konkurencia jobban tudja, mennyit kell promócióra költeni.”
Philip Kotler – Marketing menedzsment; Az integrált marketingkommunikáció tervezése

Iparági kollektív bölcsesség a SEO-ban

A keresőoptimalizálás során minden szolgáltató cég, minden SEO specialista, sőt minden önjelölt guru kínálatában és tevékenységében ott szerepel a konkurencia elemzése.

Gondolnánk, ez nagyszerű és nélkülözhetetlen dolog, az ajánlattevő érti a szakmáját, enélkül tényleg csak féllábú óriás lenne a SEO elemzés. Hiszen amit másoktól látunk, az gyakorlatilag az iparág, sőt az élmezőny kollektív bölcsességének a legjava lesz, és az nyilvánvalóan érdemes is lesz a követésre.

Ám tapasztalatom szerint amit mások művelnek, azt nem feltétlenül kell követnünk, vagyis SEO megrendelésekor azt is tisztázni érdemes: minek nekünk a konkurencia elemzés, mit akarunk kezdeni vele!

Ellesett példa a gyakorlatból

A minap egy potenciális ügyfél lepett meg azzal a megfigyelésével, kvázi házi konkurencia elemzése esszenciájával, hogy a webshopja legfőbb kulcsszavára olyan webegységek előzik meg a keresőben, amelyek ugyanazt a termékcsoportot kínálják eladásra ugyanattól a konkurens üzemeltetőtől, csak más forma alatt, más szövegekkel.
- Ugye, jó lenne, ha a mi vállalkozásunk is nyitna egy másik online üzletet is a mostani árukészlettel? – hangzott el a kérdés.
- Nem lenne jó! – válaszoltam, mert a Google jó esetben csak az egyik, rossz esetben pedig mindkét boltját elértéktelenítené a keresőoptimalizálás szempontjából, s így nemhogy előrébb kerülne a keresőben, hanem hátrébb.
Vagyis ami rövid távon működőképesnek látszik, az hosszú távon a bukás kockázatát rejti magában.
Ezt a történetet csupán azért mesélem el, hogy egy szélsőséges példán át hívjam fel a figyelmet az első pillantásra hatékonynak látszó módszerek másolásának lehetséges következményeire.

Eszközök, módszerek, egyéni megoldások

A SEO, azaz a keresőoptimalizálás során a konkurensek honlapjának

  • erejét (elhelyezkedését a keresőtáblán, a Page Authority és a Domain Authority értékeit),
  • linkprofilját,
  • technikai minőségét, megoldásait (például betöltési gyorsaság, szöveg- és kép használatát; UX, vagyis User Experience jellemzőit)
  • és gondolatiságának, hasznosságának erejét szokás vizsgálni.


Mindehhez számos ingyenes és fizetős eszköz áll rendelkezésre.
Az így nyert adatokból sokat lehet tanulni, de mások megoldásainak egyszerű másolása csak a mások követését teszi lehetővé a marketing verseny során. Mivel ezeket az eszközöket használják a legtöbben, a saját vizsgálati módszerekkel nyert információk többlet értéket képviselhetnek.

Jómagam például a honlapok keresőben megjelenő címsorát vizsgáltam egyes szakmai ágazatokban, hogy a keresőben elől elhelyezkedő cégek pozícionálását térképezhessem fel. > Duguláselhárítás: piaci verseny a köbön
Ez jól jöhet ahhoz, hogy olyan pozícionálást tervezzek, amely egy eddig nem kihasznált részpiac meghódításához és megtartásához ad segítséget.
Elvégre Al Ries és Jack Trout a Marketingháború c. művében a gerillaháború három szabálya között is ezt tanácsolja:

Válassz ki egy akkora részpiacot, ami elég kicsi ahhoz, hogy megvédd!

Persze ennek a részpiacnak ahhoz elegendő nagysággal kell rendelkeznie, hogy érdemes legyen megküzdeni érte. Hogy például konkurencia elemzésre fordítsuk az energiánkat.