Erkölcsök online

erkolcs-es-internet.JPG

Erkölcs az interneten

Ó idők, ó erkölcsök! O tempora, o mores!
Cicero

A mi időnk immár a web, a hálózatok és hálózati társadalmak ideje, s így az erkölcs fennhatóságát is ki kell terjesztenünk a hálóra, ha már az erkölcstelenség is kiterjesztette birodalmát a bitekre-bájtokra.

Cégek és az erkölcs

Aki elolvas néhány küldetésünk vagy társadalmi szerepvállalásunk témájú oldalt vezető világcégek online kiadásában, az akár nyugodtan csettinthet is – nagyon jó lesz nekünk, mármint a társadalomnak.

A cég elhozza a modernitást, szétteríti a jóság, a bölcsesség, a kultúra és a gyarapodás magvait, sőt törődik az elesettekkel is, a magasba emeli Afrikát, sőt ráadásnak minden polgárát a Földnek.

Nem lebecsülve vállalatok százezreinek tisztességes munkáját, azért eközben tudjuk: minden offline bűnnek, csibészségnek megtaláljuk a párját a weben.
Teszem azt a dinamitos bankrablások tükörképét a pénzintézetek számítógépes rendszereinek meghekkelésében ismerhetjük föl.

Míg offline a világ vezető ipari cégei, az autóipar nagyjai a lebukásukig a dízelbotrány révén nyerészkedtek és az egészségünk kárára termelték a profitot, addig online a Facebook hamisította meg a videók nézettségi adatait.

„A kiperelt dokumentumok alapján 150 és 900 százalék között lehet az a szám, amennyivel nagyobb mérési adatokat szolgáltatott a Facebook a videós tartalmakat közlő cégeknek.
Ekkora vélt előny már bőven elég lehet ahhoz, hogy bárkit rávegyenek arra, hogy a Youtube, a Twitter vagy más platformok helyett a Facebookon hirdessenek.”
Forrás: Qubit

Akár hetente kapnak újabbnál újabb „érvanyagot” az antiglobalisták, a szélsőbaloldali és anarchista randalírozók, a méregzöldek és így tovább.

A keresőoptimalizálás és a weben zajló politikai háború

Ma már közismert tény, hogy a Google a képaláírások és a képfájlok neve alapján azonosítja be a fotókat a kereső számára. Ibolya szó beütésére a keresőkirály a Képek fülre kattintónak valóban a kicsiny, barátságos virágot fogja megmutatni. (Szerelmünk, az Ibolya nevű lány annyira kevés képen mosolyog az illatos virág fotóinak elsöprő többségével szemben, hogy nem nagyon van esélye a kereső ember szeme elé kerülni.)

Ám a politikai szándék képes aljasságokra, így a képnévhez nem odaillő tartalom megjelenítésére.
Andreas Ekström Az erkölcsi elfogultság a keresési eredmények között (The moral bias behind vour search results) című TED előadásában két példát is mutat erre.

„ Michelle Obama áldozata volt egy rasszista kampánynak, ahol a rasszisták megsértették őt a keresési eredményeken keresztül. Az interneten széles körben elterjedt a kép, ahol az arcát eltorzították, és úgy nézett ki, mint egy majom.”

Nem kellett a rasszizmus híveinek mást tennie, mint Michelle Obama képfájl nevet és képaláírást alkalmazni.

Az ellen-példa Norvégiában született meg, az utoja-i mészárossal, Breivikkel kapcsolatban. Eredményes felhívás született:

„Menj fel az internetre, keress kutyaszaros képeket, tedd közzé őket honlapodon és blogodon, feltétlenül írd a kép alá a terrorista nevét, a képnek add a "Breivik.jpeg"fájlnevet.
Tanítsd meg a Google-t, hogy ilyen a terrorista pofája.”

Az erkölcs diktálta igazságtételt a Google elvégezte. „Kézi vezérléssel” eltüntette a Michelle Obamát, mint köztiszteletben álló embert sértő képeket. Viszont a terrorista képeit illetően nem avatkozott közbe.

Ám ritkán adódik, hogy valaki más – a fenti példában a Google – elvégzi helyettünk az „erkölcsi szűrést”. Nekünk, magunknak kell figyelnünk, szelektálnunk, érző, humánus, normális erkölcsi értékkel bíró emberként viselkedni a weben is.
Magyarországon erre bőven nyílik lehetőségünk!

***

Témánkhoz kapcsolódó bejegyzések:

Keresőoptimalizálás és gerillamarketing

Internetes banditák profilja

A használt Volkswagen árzuhanása és az autóbérlés