Gerillamarketing címszó alatt annyi marhaság kél mostanában el, hogy az ember kezdi szégyenleni kicsit, hogy neki is vannak gerillamarketinges "beütései", ügyfeleket szolgál (meg magamagát) gerillamarketinges módszerekkel, a baráti szívességekről már nem is beszélve.
Ám szégyenkezés helyett tisztázzunk inkább néhány dolgot!
A gerillamarketing nem azt jelenti, hogy nem kell ismerni a marketing tudományát, tehát a gerillamarketinges nem iskola és könyvtár helyett jár az erdőbe szakállt növeszteni! Ezek előtt vagy ezek után járja a dzsungelt, beszélget a majmokkal meg az oroszlánokkal vagy feni a machetéjét elefántra.
Kotler, Al Ries, Jack Trout, Levinson, Moss, Pratkanis és Aronson
Tehát a dzsungelben eltöltött időkön kívül Kotlert, Al Riest, Jack Troutot, Levinsont, Mosst, Pratkanist és Aronsont olvas, meghallgat néhány előadást - eltűnődik a világ folyásán majd eztán cselekszik.
Ezt, legyen bármennyire is éles a bozótvágó kése, nem pótolhatja az önbizalom!
Tehát nem gerillamarketing a blog hozzászólásokban elhelyezett spam, nem gerillamarketing a posztlopás, egyáltalán semmi nem gerillamarketing, amiben nincs lelemény, felhívó jelleg és valamiféle pszichológiai tudás.
Tehát az a felfogás, amely az ökörséggel, a felkészületlenséggel, a trehánysággal, a szemétséggel, a normális emberi szabályok durva megsértésével párosítja a gerillamarketinget, az tulajdonképpen tahóság.
Ha nem voltam esetleg közérthető, akkor mondok egy példát az érzékletesség kedvéért: a mai magyar labdarúgás nem gerillafoci! Világos?
A gerillamarketing alapja, hogy nem a költséges kampányokra épít, hanem kreatív és szokatlan módszerekkel próbálja felkelteni a figyelmet. A cél az, hogy kis ráfordítással is emlékezetes élményt nyújtson, amelyről az emberek beszélnek és továbbadják egymásnak. Ez a szemlélet különösen előnyös kisvállalkozásoknak, akik nem rendelkeznek nagy reklámbüdzsével, de képesek ötletes, meghökkentő és újszerű megoldásokkal kitűnni a versenytársak közül. Így a kreativitás sokszor fontosabb tényező, mint maga a pénz.
A gerillamarketinget gyakran a kisebb vállalkozások hatékony eszközeként emlegetik, mert lehetőséget ad arra, hogy alacsony költségvetéssel is nagy hatást érjenek el. A hagyományos hirdetési felületekhez képest a kreatív és figyelemfelkeltő akciók sokkal inkább alkalmasak arra, hogy a fogyasztók emlékezetébe égjenek. A kis cégek így képesek egyenlő fegyverrel versenyezni a nagyobb szereplőkkel, feltéve, hogy képesek innovatív és újszerű megoldásokat alkalmazni, amelyek meglepik és bevonják a célközönséget.
A hagyományos reklám többnyire a pénzre és a széles lefedettségre épít, míg a gerillamarketing sokkal inkább az ötlet erejét használja. Nem televíziós vagy óriásplakátos kampányokra támaszkodik, hanem kreatív akciókra, váratlan meglepetésekre vagy szokatlan közegben megjelenő üzenetekre. A cél nem az, hogy mindenkit egyszerre elérjen, hanem hogy a célcsoportban beszédtémát generáljon és szájról szájra terjedjen. Így egy kisebb költségvetésű kampány is képes nagy hatást kiváltani, ha jól kivitelezett.
A kreativitás a gerillamarketing szíve, hiszen éppen az adja meg a kampány különlegességét és figyelemfelkeltő erejét. Egy jól kitalált ötlet képes többet elérni, mint egy drága reklámfelület, mert az emberek hajlamosak megosztani az élményt másokkal. A fogyasztók értékelik az újszerűséget, az ötletességet és a humoros vagy meglepő megközelítést. Ha a kampány képes kilépni a megszokott keretek közül, az hosszabb távon is nyomot hagy a közönségben, és ezzel valódi piaci előnyt biztosít a vállalkozás számára.
A gerillamarketing célja, hogy érzelmi reakciót váltson ki, amely hosszabb ideig emlékezetes marad a fogyasztók számára. Az emberek nagyobb valószínűséggel beszélnek róla, ha valami szokatlannal találkoznak, és ez a szájreklám hatékonyan növeli a márka ismertségét. A fogyasztókban kialakulhat egy pozitív asszociáció a kreatív megoldások miatt, ami javíthatja a márka megítélését és lojalitását. Így a gerillamarketing nem csak rövid távon vonzza a figyelmet, hanem hosszabb távú kapcsolatot is építhet a vásárlókkal.
Most találtam a blogodra, és elolvastam ezt a postot, és lenne pár dolog, amivel nem értek egyet:
a bloghozzászólásokban elrejtett reklámok igenis a gerillamarketing eszközei, akár elérik a céljaikat, akár nem. Ez így van. Pont azért, mert a gerillamarketing nincs pontosan körülhatárolva, ha lennének határai, akkor máris csak egyszerű, mezei marketingről beszélünk.
Abban viszont teljesen egyetértünk, hogy a marketing tudományát szükséges ismerni hozzá, de mégis a gerillamarketing lényege az, hogy sokkal olcsóbban tegyünk ismertté különböző dolgokat, szolgáltatásokat. Erre a feltűnés hajszolása a legsikeresebb megoldás, de ez is visszaüthet természetesen.
Pszichológiai tudás nélkül is lehet a termékünk sikeres, ha beletrafálunk a módszerbe.
Az elnevezés lehet a hiba, hogy annyira hype-olják mostanában. Idén, vagy jövőre már az lesz, hogy ál-gerilla módszerekkel fog próbálkozni a Tesco is, vagy valamelyik multi, így fogja teljesen értelmét veszteni az egész.
De addig is kell az útkeresés, pontosabban az nem kell, csak az, hogy az eszközeink minél távolabbra essenek a kommersz, overground eszközöktől.
fdave
Kedves fdave!
Először nézzük, miben nem értünk egyet és miért nem!
1) Azt írod:
"a bloghozzászólásokban elrejtett reklámok igenis a gerillamarketing eszközei, akár elérik a céljaikat, akár nem".
Olyan nincs, hogy akár elérik, akár nem. Nem érik el a céljukat, mert egy adott témát olvasó embert ZAVAR a nem odaillő, kéretlen reklám. Gondolj bele - a kutatások szerint az adott dologra kíváncsi ember mindössze 6 másodperc türelemmel rendelkezik.
Minden, ami az érdeklődése és a téma közé ékelődik, az utálatos.
A netezők döntő többsége utálja a kéretlen reklámot!
A reklámcsíkokra (banner) mindössze minden ezredik látogató kattint rá.
Ehhez vedd hozzá a védekezés hatékonyságát: a linket tartalmazó, pláne a több linket tartalmazó kommenteket a bloggerek várólistára teszik, vagy alapból törlik.
A hsz. spam nem tesz eleget a gerillamarketing több kritériumának: nem ötletes, elegánsabban fogalmazva nem kreatív megoldás, magyarán a hülye is meg tudja csinálni, illetve csak az tesz ilyet! (V.ö. a fentebb leírt hatékonyságvizsgálatunkkal.)
2) A gerillamarketing szerinted nincs pontosan körülhatárolva.
Azért néhány dolgoggal mégiscsak meghatározhatjuk:
- kreatív
- meghökkentő
- olcsó
- gyors
- egyszerű (de nagyszerű)
- a hatása, az eredményessége, a hozama tervezett és kiszámított (nem a nagyvilágba megy, hogy talán bejön, talán nem)
3) A multik nem a jövőben fogják alkalmazni, hanem már alkalmazzák! Ez nekem sem tetszik, de ők tudják megvenni a jó elméket, s a kivitelezésre is van pénzük. De itt legalább, ha tényleg jó az ötlet - a kicsik is nagyot dobhatnak, elvileg ez az ő világuk (lenne).
4) Állításod ellenére a reklámpszichológia a hatás kimunkálásához kell!
És akkor most álljon itt példának egy olyan hsz.-link, amely SZERVESEN kapcsolódik a témához, azaz nem spam, és a gerillamarketing iránt érdeklődőt szolgálja.
Még több gerillamarketing: www.bognarstudio.hu/gerillamarketing.html