Az Index bemutatta, milyen a gerillamarketing a weben

Csapataik harcban állnak

Az index.hu 2018 október elsején egy késő délelőtti fél órában beszüntette a hírközlést és egy táblával lepte meg olvasóit. Ezzel:indexes-gerillamarketing.jpg

A közvélemény számára így azt a gyanút keltették, hogy a számtalan keringő hír, amely a kormányzat szándékáról szólt, nevezetesen arról, hogy az Index hírpoltált bekebelezze vagy legyalúlja - igaznak bizonyúlt. Vagyis az Index, lám, ugyanúgy "elesett", mint a megyei lapok, mint a Hír TV, az Origo vagy a Népszabadság.

De az Index nem halt meg, nem kebelezték be és nem is állták az újságírók útját kigyúrt biztonságiak, mint ahogyan az népszavazások megakadályozásakor és lapbezárások alkalmával szokás.
Pusztán azt történt, hogy az Index egy webes gerillamarketing akciót indított. Ha objektív lehetőséget keresünk arra, hogy megnézzük, hogy az akció után bekövetkezett-e a figyelemfelhívás eredménye (hiszen ez minden akció első fázisa) akkor a következő táblát nyerhetjük ki a Google Trends segítségével:

magazinok.JPG

Az elmúlt egy hétben ilyen egymáshoz viszonyított arányban kerestünk Magyarországon a vezető online magazinokra

Az Index esetében láthatjuk, október elsején kiugró mennyiségű látogatót realizált a portál. Így az első fázist (a figyelemfelhívás tényét) jól teljesítette az akció.

Az érdeklődés megalapozottsága

A jelen történelmének eseményei a médiapiacon teljességgel hihetővé tették a közvélemény számára (és teszik mind a mai napig), hogy az Index reklámbevételeit intéző társaság tulajdonosváltása alkalmat teremt a független médium elhallgattatására. Ismerve a fentebb már felidézett eseményeket a közvélemény egy jelentős része aggodalommal, féltéssel, szinte kész tényként kezelte - közel a vég.
Ezt hadd igazoljam például egy közismert "véleményvezér" (kimagasló online ismeretekkel rendelkező tudós egyetemi tanárról van szó) nagyon is könnyen érthető facebook bejegyzésével:

index-jovo.JPG

Felvethetnénk, hogy vajon szabad-e negatív hírt tovább pörgetni azzal, hogy felelünk rá, cáfoljuk, sőt gerillaakciót építünk rá.
Jelen esetben a negatív hír olyan erőteljes és széles körben ismert volt, hogy a marketing szabályai szerint elvileg már blokkolni kellett, sőt amennyire lehetett, a visszájára kellett fordítani.
Vagyis nem kezelhetjük hibaként a portálra nézve negatív hírre történő válaszadást, sőt.

A második fázis

A figyelem felkeltését a cselekvésre késztetés fázisa követte - közösségi támogatásra szólított fel a portál. Az "életmentő célon" túl egyenesen fejlesztést ígértek, ha megfelelő mennyiségű adomány gyűlik össze.
Ezekben a percekben, amikor a klaviatúrámat ezzel a témával nyagattom, az eddig beérkezett összeget hajszál választja el az ötvenmilliótól.
Három-négy nap alapján korai még mérleget vonni, ám megjegyzem, a sok százmillióval támogatott konkurencia - a NER propaganda gépezete - iszonyú anyagi erővel rendelkezik.

Helyzetkép

A fentebb mutatott tábla, most mintegy mellékesen, arról is tudósít, hogy az Index őrzi piacvezető pozícióját. (Ezt amúgy a látogatottsági adatok is igazolják!)
Sokakat meglepetésként érhet, hogy az interneten történő keresések terén már nem csak az Index, a 24.hu, hanem a 444.hu is "veri" az Origo-t. Erről bővebben itt: Online hírportálok a blogger szemével).

De ha már ezt a sorrendet észrevettük, nézzük meg azt is, melyik régióban melyik hírportál a piacvezető, legalábbis a keresések alapján. Hívjuk segítségül ismét a Google Trends-et:

magazinok-regio.JPG

Úgy fest, Budapesten az Index keresettsége akkora, mint a másik három portálé együttvéve.
Az Origo-t Tolnában, Fejérben és Jász-Nagykun-Szolnok térségében kedvelik igazán, míg a 24.hu a nógrádiak szívéhez áll a közel.
A többi megye mind-mind az Indexé.
És reméljük, az Index még sokáig a pályán is marad!