Online botrány - influencerek

Az influencerek támadása

 

influencer-hotelben.jpgInfluencer a szállodai szobájában?

Botrány rengette meg Európát, amikor is egy brit influencer ír szállodának ajánlotta föl szolgálatait. Vagyis azt, hogy ingyen szállásért és ellátásért blogbejegyzésben fényezi a hotel hírnevét. De a szálloda inkább nyilvánosságra hozta a levelet és szépen elzavarta az ajánlkozót.

Az internet széles nyilvánossága Magyarországon is így szerzett tudomást arról, hogy létezik ilyen “szakmai tevékenység”, bár aki már hallott, olvasott Kasza Tibi facebook működéséről, az valamennyire eddig is képben volt.

Az influencer tevékenységét, az influencer marketing fogalmát és értékének forrásait ekképpen tálalja a Wikipedia:

”…befolyásoló tartalom, … egy eljátszott potenciális vevő szerepébe bújtatja a véleményformálót, aki bemutatja a terméket.
Marketing szempontból változatos lehet a felület, azonban jellemzően a kommunikáció online térben történik.
Az influencer marketing értéke 3 forrásból ered:
Közösségi elérés: Az influencerek képesek fogyasztók százezreit elérni saját közösségi felületeiken és blogjaikon keresztül.
Eredeti tartalom: Az influencerek egyedi tartalmat állítanak elő ami jellemzően hatékony marketingtartalom a márka számára.
Fogyasztói bizalom: Az Influencerek erős kapcsolatot tartanak fenn a közönségükkel, akik jellemzően megbíznak az influencer véleményében.”

Az Index átfogó cikkben járt a téma hazai vonatkozásai után, megkérdezve például a hazai vezető szállodákat a jelenségről.
Kiderült, hogy a híres és piacvezető hotelek naponta 4-5 influencer megkeresést, azaz ajánlatot kapnak.
Volt olyan szállodai marketinges, aki részletesen beszámolt arról, miként, milyen ismérvek alapján választanak a jelentkezők közül.
S bár a kiválasztás szinte tudományos alapokon, az online marketing alapos ismeretét bizonyítva történik – jómagam elhűlten olvastam a sorokat.
Ugyanis ezek szerint vezető szállodáink egy része a marketing tevékenységét a beeső ajánlatokra, spontán elemekre építi, s nem a céljaikból kiindulva, maguk határozzák meg, hogy mikor, milyen eszközöket és kiket vetnek majd be a marketing célok elérése érdekében. És ettől kivert a veríték, mert szerintem ez legalább akkora botrány, mint az influencerek rohamszerű támadása.

Gyógyír-e influencer ellen a SEO?

Mi a SEO, ki a SEO szakember?
Ha ironikus magyarázatot akarnék adni a feltett kérdésre, akkor azt mondhatnám a fentebb írtak alapján, hogy a SEO szakembert arról ismerni meg, hogy nem akar ingyen étel-italt és szállodai ellátást kapni, tehát ilyen szempontból szöges ellentéte az influencernek.
Viszont pénzt kér a szolgáltatásáért és olykor nem is keveset.
A SEO mozaikszó az angol Search Engine Optimization kifejezésből származik és magyarul keresőoptimalizálásnak mondjuk.
A tevékenység célja, hogy egy honlapot a keresőkben (de elsősorban a piacvezető Google-ben) minél előkelőbb helyre vigyen.
Ennek az az értelme, hogy elvileg a keresőben előbbre álló honlapot többen fogják kiválasztani és elolvasni, mint a hátrébb álló társaikat. Ebből az következik, hogy a több látogatót elérő árunak, szolgáltatásnak, politikai nézetnek nagyobb lehet a forgalma és a bevétele. (Utóbbi alatt nem csak pénz, hanem mondjuk több szavazat is értendő.)
A jól keresőoptimalizált szállodai honlap is előrébb fog szerepelni a keresőkben, tehát a szobafoglalások növekedő számának a lehetősége megnő.
(A különböző keresők ugyanazt a honlapot nagyon is másképpen sorolhatják be. Például ez a Hotel Pécs honlap asztali gépen a “hotel Pécs” keresőkifejezésre a Bing-ben általában az első három hely valamelyikét foglalja el, a Google-ben pedig csak a harmadik-negyedik oldalon foglal helyet. Mobilokon megint más lehet a helyzet, és az sem mindegy, hogy kérdezéskor a földrajzi helyzetünk milyen. Vagyis más eredményt kaphatunk Budapesten, Miskolcon, Bécsben vagy Pécsett. Ráadásul roppant dinamikusan változhatnak a helyezések.)

Online hirdetés és a komplexitás

Az infuencerek támadása ellen jó gyógyszer lehet az AdWords (új nevén Ads) online hirdetés is. Ennek révén – a versenyszituáción alapuló licitálás függvényében – a keresőtáblán (SERP-en) meg lehet előzni az organikus találatokat.

És persze a fenti eszközök és módszerek kombinációja – beleértve az influencer marketinget (és más megoldásokat) is – korántsem megvetendő erőt képvisel. Sőt!

***

A SEO-ról bővebben ebben a blogban:

és a Bognár Stúdió szakmai blogjában egy sor oldal az alapokról: