Így választják a te blogodat a Googleból az olvasók

Látni és látszani nem csak a közlekedésben, hanem a weben is érdemes. Jól felkészülve online marketingből tudjuk, hogy a peckes tartalom, a kiváló keresőoptimalizálás révén a keresők élvonalába kerülhet a blogunk, a honlapunk. De még ott sem egyedül fog az állni, hanem bizony meg kell küzdenie a hasonló tartalmat kínáló webegységekkel. Érdemes elgondolkoznunk azon, mit tehetünk (szinte) a keresőoptimalizáláson túl, hogy a mi gondolatainkat, érzelmeinket tartalmazó bejegyzés, szöveg, kép, zene vagy film eljusson a befogadóig.

Tanuljunk körültekintést Jobstól

siker.JPG

Jonah Berger könyvéből – Ragályos! Hogyan terjed a siker? – megtudhatjuk, hogy az Apple minden vonatkozásban igen körültekintően jár el. Például vásárlás után a viszonylag hosszadalmas készülék kicsomagolási idő az exkluzivitást, a kiváló belső tartalmat sejteti.
A könyvből megtudhatjuk, hogy a PowerBook G4 piacra dobása előtt Jobs a közismert “megharapott alma” logó elhelyezésén gondolkozott. Vajon a már tulajdonossá lett személy örömködjön-e a helyes irányban látszó gyümölcsön a laptop felnyitása előtt, vagy a vele szemben lévők lássák-e azt helyesen, miközben a tulajdonosa önfeledten munkálkodik a gépén ?

”Jobs felismerte, hogy ha látjuk, hogy mások mit és hogyan csinálnak, akkor nagyobb valószínűséggel csináljuk mi is ugyanazt a dolgot….
Ezért, ha sikeressé szeretnénk tenni a termékünket, akkor az egyik kulcsfontosságú tényező a nyilvános láthatóság.”

A description (leírás)

A kereső találati tábláján a nyilvános láthatóságot a honlap (vagy egy aloldal, egy bejegyzés) címe (title), a második sorban az url-je, majd a description (leírás) követi. Ez utóbbi korábban 160 karaktert ölelt fel, de mintegy egy hónapja már 320 karakterrel számolhatunk. A korábbi két soványka sor helyett immár tömött három sor áll rendelkezésünkre.

Ez jól mutatja, hogy a Google a változtatással nagyszerű lehetőséget akart biztosítani arra, hogy még több helyünk legyen egy húzós, látogatót csalogató gondolatsorra.
Sokan nem törődnek a descriptionnel, nem formálnak benne gondosan kimunkált szöveget, amellyel pedig bepillantást engednének a honlap, a bejegyzés izgalmas tartalmaiba. Olyan ez, mint az üresen hagyott kirakat!

Íme, példaként egy új hosszra épülő, klasszikus találat a Google keresőtáblán, amelyen a fentebb leírt felépítés is jól látszik, kiegészítve az utolsó sorban a honlap erős oldalainak feltüntetésével (amit vagy ad, vagy nem a keresőkirály):

bokros-butorhaz-keresotablan.JPG

Egy klasszikus találat képe a Google keresőjében: Bokros Bútorház

Persze a Google nem hagy üres helyet a keresőtáblán (hivatalos nevén nevezve a SERP-en), ha nem írunk semmit az admin felületen a description (magyarított oldalakon leírás elnevezésű) rubrikába, a gépi elme kiválaszt valamilyen szövegrészt és oda teszi. Általában az első sorokból vág ki annyit, amennyi a helyre kifér, félbe vágva akár a gondolatokat is.
De bízhatunk-e egy ilyen fontos dolgot egy tőlünk függetlenül csikorgó, a trehányságunk kipótlására programozott "mesterséges intelligenciára"? Ha igen, akkor már nem Steve Jobs nyomdokain járunk.

A blog.hu blogjaiban a főoldali description állítható be, mutatom is, hogy hol.

-admin-settings-general.JPG

A bejegyzéseknél (posztoknál) pedig az első sorokra érdemes figyelnünk. Újságírásban jártas bloggerek jó hasznát veszik a lead fogalmának, vagyis röviden a bejegyzés elején összefoglalják azt a tartalmat, amelyről a bejegyzés szól. Ha ezt 320 karakteren belül megoldják, az bravúr.

***

Kapcsolódó bejegyzések:

Keresőoptimalizálás és gerillamarketing

Keresőoptimalizálási riadó: nemzetközi szavak a keresőben

Google keresőoptimalizálás

***

A példaként mutatott kéet tartalmazó Bokros Bútorház a szerző, Bognár László által is tulajdonolt vállalkozásnak, a Bognár Stúdiónak ügyfele.