Milyen a jó blog bejegyzés?

Ha száz embert megkérdeznénk, hogy milyen is a jó blogbejegyzés, kilencvenkilenc bizonyára azt mondaná: a jó blogbejegyzés az, amelyik a legtöbb olvasót vonzza magához.

Látogatottság és funkció

Ám könnyen beláthatjuk, hogy egy mély szakmaiságot feltételező, mondjuk biológiai tudományt érintő bejegyzésnek aligha lesz annyi látogatója, mint mondjuk egy gasztroblognak, amelyben szépen piruló húsokról esik éppen szó, némi körettel és zöldellő salátával díszítve.
A példából indulva könnyen beláthatjuk, hogy egy-egy blognak és benne egy-egy blog bejegyzésnek funkciója van (v.ö. Miller, Shepherd), s ha azt jól teljesíti, akkor juthat el a potenciális látogatóihoz. Tehát a blog bejegyzés hatókörét alapvetően a funkciója határozza meg.

Egy szakmai kérdések köré szerveződő, vagy politikai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó bloghely esetében azt is kimutathatjuk, hogy a blogbejegyzések is zömmel szakmai, vagy politikai-társadalmi kérdésekkel foglalkoznak, és alapvetően a bloggerben élő társadalmi kontroll és az önérvényesítés igényéből erednek. A blogger nyilvánvalóan úgy gondolja: azért az adott helyen nyitok blogot, mert témám és beállítódásom szempontjából itt számíthatok leginkább bejegyzéseim pozitív fogadtatására.
(Ezért van az, hogy jobboldali bloggerek a jobboldali, baloldali-liberális bloggerek baloldali lapok, gyűjtőhelyek bloghelyein blogolnak.)

Egy kis evolúció

Ebből az következik, hogy suba subához, guba gubához vonzódik?
Igen! Persze ezt szebben, divatosabban, tudományosabban is mondhatjuk, pl. úgy, hogy evolúciós szempontokat követünk, vagyis biztosítjuk “génállományunk”, ez esetben gondolataink, eszméink lét- és fajfenntartását.
Linkjeink, amelyek blog bejegyzéseinkből kiindulnak, ugyanilyen természetűek: a “rokon génállományt” segítik a túlélésben.
Persze a linkeknek más alapvető funkciója is van: azokkal kapcsolódunk a környezetünkhöz, a világhálóhoz, azokon keresztül mutatunk más érdekességeket látogatóinknak. (V.ö. a linkek kettős természete - "út" és "erő").

Azonban érdemes tudnunk, hogy ha egy adott bloghelyen minden egyes bejegyzés ugyanarról és ugyanolyan megközelítésben szól, akkor az egyhangúság szépen elzavarja a látogatókat, vagyis a belterjesség kikezdi a nagyérdemű figyelmét.

Egy kis SEO

Arról sem feledkezhetünk meg, hogy miközben az interneten töltött idő egy-egy netpolgár esetében néhány év alatt megduplázódott, addig az egy-egy webhelyen eltöltött idő kb. hat percről, három percre zsugorodott. (Első látogatások a webhelyen). Ebből az is következik, hogy blog bejegyzéseink hosszát ehhez kell igazítanunk. Vagyis a jó bejegyzés tömör.

Persze, még azt is el kell érnünk valahogy, hogy a keresőkből is ránk találjanak, vagyis a SEO, magyarul a keresőoptimalizálás eszköztárát is ismernünk kell valamennyire.

És szerinted még milyennek kell lennie a jó blog bejegyzésnek?

*****

Kapcsolódó bejegyzések:

A blog világának változásairól

A linkekről