SEO: a változatosság a Googlet is gyönyörködteti

Keresőoptimalizálás, LSI - éttermi példával


Akit érdekel a keresőoptimalizálás (a SEO), annak érdemes lesz megismerkednie az LSI, vagyis a Latent Semantic Indexing, magyarul a Látens Szemantikus Indexelés fogalmával.
Márpedig a webmesterek, a bloggerek nem is kicsiny hányada fordul érdeklődéssel a keresőoptimalizálás, a SEO (Seach Engine Optimization) felé, hiszen a sikeresen optimalizált webegység - legyen az honlap, blog vagy bármi egyéb - több látogatót vonz a keresőből, mint a SEO szempontból elhanyagolt társai.

De hogyan is képzelhetjük el a Látens Szemantikus Indexelés fogalmát, mint gyakorlati elemet?
Tegyük föl, hogy egy étteremről beszélünk a honlapunk szövegében.

esznek.JPGEz is egy étterem Budapesten

Klasszikus fogalmi hálónkban olyan szavak keverednek, mint étlap, itallap, finom, házias vagy éppen ellenkezőleg, internacionális ételek, udvarias kiszolgálás...
Ez a fajta fogalmi háló gyakorlatilag egy standard hálóval azonos.

Szinonimák


Sokan azt gondolják, hogy a szinonimák használata lesz a második háló, vagyis amikor az étel szó helyett a betevő, ne adj isten a kaja szó fog előbukkanni, a pincért a főúr váltja, az italt a sör, majd a habzó nedű, a levest az első fogás kifejezés – és napestig sorolhatnánk.

Ám tévedünk! Ez ugyan változatosság és szintén kedveli a Google, de nem azonos az LSI-vel.
Ha nem, hát nem, akkor nézzünk új példát.

Feleségem kívánságára egyszer megkóstoltuk Budapest egyik gasztronómiai fellegvárának főztjét, a Jamie's-ét. Ez az üzlet a világszerte ismert „meztelen szakács”, Jamie Oliver licenc-tulajdona.

tenger-gyumolcsei.JPGTenger gyümölcsei


És ezzel máris elérkeztünk egy kulcshoz!

Nyaljuk meg a tíz ujjunkat


Ha a saját magunk által kedvelt és optimalizálni szándékozott éttermi honlap szövegét írjuk, nyugodtan vegyünk bele mondjuk egy ilyen mondatot:
Úgy főznek itt, hogy még Jamie Oliver is megnyalná utána a tíz ujját. Vagy kilencet legalább.
A Google ebből tudni fogja, hogy nem vagyunk ügyetlen tányér-mosogatók, se hozzá nem értő keresőoptimalizálók, értünk mi az LSI-hez is, egy valódi világmárkát kapcsoltunk ide, erősítve a szöveg tartalmi erejét. És akkor azt még el sem árultuk, de el fogjuk árulni, hogy Gordon Ramsay impulzív konyhai technikáját alkalmazza az itteni séf :-)
Nos, ez az a fogalmi-logikai háló, amely a háttérben, rejtve bizonyítja a Google számára a témában a jártasságunk, s ez olyan tartalmi többlet, amely szárnyakat adhat a honlapnak a keresőben.

Ne vessenek meg érte, de én az IKEA éttermében kapható svéd húsgolyót is imádom, az áfonya öntetért szinte bolondulok – pedig ennek az ételnek a presztízse igen messze esik mondjuk a Jamie-féle tenger gyümölcsei presztízsétől.

sved-husgolyo.JPGSvéd húsgolyó áfonya öntettel, pirított burgonyával

Hát még a magam készítette, Farkasrántotta kódnevű tojásrántottának milyen piciny PR értéke van, de amit nem átallottam ifjan közzé tenni (még El Lobo néven) az Étterem Pécs blog Blogger receptek rovatában. Persze ebben az is benne foglaltatik, hogy a „hivatalos”, speciális Éttermi receptek mellett kifejezetten szép alkalmat nyújt ennek a merész, Blogger receptek menünek a közzététele a Látens Szemantikai Indexelés erejének bevetésére.

***

A SEO-ról ebben a blogban és egy szakblogban:

Keresőoptimalizálás és gerillamarketing

SEO, gerillamarketing, Érd és duguláselhárítás

LSI