Gerillamarketing és protest song: nem tetszik a rendszer

Mi is az a protest song?

A Wikipédia megfogalmazása szerint " A protest song olyan dal, amely arra hivatott, hogy tiltakozzék olyan társadalmi jelenségek ellen, mint az igazságtalanság, a faji megkülönböztetés, a háború, a globalizáció negatív hatásai, az infláció, vagy a társadalmi egyenlőtlenség".
A nagyon régi időkben leginkább utcai jelenségnek számított, egy szál gitár kíséretével panaszolt, lázított a dal, míg el nem jutottunk napjainkig, amikor már professzionális zenei és mozgóképi kíséret mellett a közösségi média nyújtotta kényelemben élhetjük át a "forradalmat", fotelünkből felugorva lázonghatunk a pörgő ritmusra vagy a forradalomként eladott üzleti produkcióra.
Ma nem az egyszerű dallam - egyszerű szöveg kombinációja a menő, nem feltétlenül várják el az alkotók, hogy a fürdőszoba mélyén magunk is előadjuk a darabot, hanem a rapp és az elgondolkoztató szöveg párosa a domináns.
Csapjunk is a húrok közé:

Persze lehetnek olyan ügyes rapper fanok, akik képesek a most következő darabot a fürdőszobai tükör előtt megismételni. Mi, egyszerű halandók viszont örülhetünk az élvezetes magyarázatoknak:

A mai magyar protes song eme kitűnő darabjainak persze van sikeres előzménye is, vagyis az internet népe szívesen mond le az óriásplakátok üvöltéséről, a visszafogott stílusú prospektusokról, a dögunalom lakossági fórumokról, amikor őszintén is belekiálthatja valaki a hangszórójába, fülhallgatójába: "nem tetszik, hogy a diplomám egyre inkább sz@rt se ér!"

 

Persze nem minden protest song teljesen üzletmentes, de ettől függetlenül még lehet őszinte, valóságalapú, még ha joggal vesszük is figyelembe a biznisz jelenlétét, amely miatt történhetnek "engedmények". Nézzünk erre is egy magyar példát:

 

A nóta ismert dallamra épül, ami önmagában nem hiba, ám sokat markol és keveset fog. Ezzel a dallal kapcsolatos részletes kritikám itt olvasható > Geszti és a kultúrgettó

De azt is vizsgáljuk meg, amikor egy igazi, világszerte ismert forradalmi dalt teljesen beterít az üzlet, és az ember elszörnyedve hallja az aprópénz csörgését-zaját, és szomorkodhat a tömegízlés tényén és kiszolgálóinak minden vonatkozásban megmutatkozó elviselhetetlen ízléstelenségén:

Ha ma a rapp is a menő, régebben, amikor még Gyurcsány Ferenc is fiatalabb volt, vagyis az őszödi beszéd előtt, amikor az első olyan rendszerváltás utáni baloldali politikusként nézhettünk rá, aki képes a baloldalt is utcára vinni, szóval akkoriban a dallam is nagyon fontos volt. Igen.

És akkor most megyek is a fürdőszobába :-)

***

A témát kiegészítő bejegyzések a blogban:

Gerillamarketing zenével

Még egy kis gerillamarketing: