A Duna TV híradója 2 Ft-ot ér

A Gerillamarketing blog olvasói hozzászokhattak már, hogy a politikai helyzetkép feltérképezése során, a választások eredményeinek előrejelzését célzó felméréseket kiegészítő, azokat árnyaló, szokatlan, de igazolható létjogosultságú politikai marketing megközelítések is szerepet kapnak.

Google Trends és AdWords a választási előrejelzésben?

Ilyen például a Google Trends eszköz használata (például itt), amelyet alapvetően a keresőmarketingben, a keresőoptimalizálásban, a kulcsszó kutatásban szoktak a SEO specialisták és a webmesterek használni. (Az eszközről bővebben a Bognár Stúdió szakmai blogjában: Mire jó a Google Trends?)

Most egy újabb eszközt, a Google AdWords kulcsszó választó eszközét mutatom be a témánkhoz kapcsolódó működés közben, majd azt is elmondom, hogy miért.

A táblázat értelmezéséhez elöljáróban annyit: ha AdWords alatt szeretnénk hirdetni egy fogalmat, árut, politikust vagy bármi egyebet az interneten, akkor licitálnunk kell ahhoz, hogy a keresőtáblán minél előrébb kerüljön a hirdetésünk. Minél nagyobb az érdeklődés egy termék iránt (politikust, pártot, tv-műsort is ide értve most), annál többet kell fizetnünk a hatékony megjelenésért.
Vajon mennyire keresettek a híreket nagy számban nyújtó tv-adók és műsorok?
Erről képet kaphatunk a rájuk eső keresettség alapján, illetve abból az összegből is következtethetünk, amennyit a hatékony hirdetésükért kellene fizetnünk:

hiradok.JPG

A fenti tábla arról tájékoztat, hogy a weben folytatott keresések tükrében az ATV műsorai a legkeresettebbek (ha hirdetnénk, akkor 118 Ft-ot kellene fizetnünk egy-egy, a hirdetésre kapott kattintásért), míg a Duna TV híradójának keresettsége a lyukas kétfilléresnél alig valamivel ér többet, vagyis 2 forintot kellene fizetnünk a kattintásokért. Az utóbbi esetében a havi rákeresések száma 100 és 1000 között található.
(Az eredményt annyival finomíthatjuk, hogy az RTL Klub Híradó esetében a Klub szót sokan elhagyják és pusztán RTL Híradót ütnek be kereséskor.)

Ahhoz, hogy válaszolhassak arra a kérdésre, hogy a választási küzdelmek elemzése során miért érdemes ezt tudnunk, át kell pillantanunk egy kicsit messzebbre, az Egyesült Államokba.

Fox News vs. CNN

Az online marketing, a keresőoptimalizálás (SEO) terén világszerte magas szakmai színvonalúnak tartott MOZ.com felületén izgalmas cikk jelent meg a 2016-os amerikai elnökválasztás kulcsszó alapú, sikeres előrejelzéséről.
A szerző, Britney Muller kutatását abból az ismert tényből indította, hogy az emberek olyan hírforrásokat keresnek, amelyek a saját attitűdjeikkel harmonizálnak. A hírforrás keresése és a konkrét X a választási íven persze nem 100%-ban korrelál és más tényezők is komoly bizonytalanságot jelentenek - tehát tudnunk kell a módszer korlátairól is.
Amerikában kész tényként kezelik, hogy a Fox News jobboldali (és ezáltal Trump pártján állt inkább), míg a CNN baloldalibb ( és Hillary Clintont preferálta inkább).
Így értékes, a választási eredményt sejtető információkhoz lehetett jutni. Azaz azokban az amerikai államokban, amelyekben a Fox News-ra esett több keresés, ott Trump győzelme volt várható, ahol pedig a CNN-re kerestek többen (és ezáltal az volt feltételezhető, hogy az adott államban többen innen szerzik be a napi betevő hír adagjukat) ott Hillary Clinton trónra emelését lehetett remélni.

Amerika és Magyarország választási rendszere és média felállása annyira eltér, hogy egy az egyben a módszert aligha alkalmazhatjuk. Viszont azt a tanulságot levonhatjuk, hogy az emberek által keresett hírforrások figyelembe vétele értékes információkat szolgáltathat.
Nézzünk is néhány példát!

Hírforrás keresés Magyarországon, a weben

 

index-origo.JPG

Az Index.hu-t és az Origo.hu-t ilyen egymáshoz viszonyított arányban keressük 2004 óta

A következő tábla az írott napilap szegmens két zászlóshajóját, a Népszavát és a Magyar Hírlapot veti össze az elmúlt 5 évre visszanyúlva:

nepszava-magyarhirlap.JPG

Ennek a táblának aligha örül majd Bayer Zsolt

 

Persze abból a tényből kiindulva, hogy mind a web, mind a napilap piac élén a nem kormánypárti, hanem a független, illetve a baloldali hangvételű hírforrás vezet, nem következik egyfajta fényes győzelem a választásokon.
(Tovább növelhet egy ilyen illúziót, hogy például a 444.hu rongyosra veri keresésben a 888.hu-t).
Hiszen a hagyományos és mára már Orbán-barát oligarchák által tulajdonolt megyei napilapok teljességével szembe nem tudunk odaállítani független megyei napilapokat. Ez a piac - még ha zuhanórepülést is mutatnak a lapeladások - masszív, országot lefedő propaganda eszközként üzemel.
Érdemes abba is belegondolnunk, hogy Amerikában két erős párt állt ki egymás ellen felkészülten és teljes felszereltségben, míg Magyarországon az egyik oldal szétaprózott, egyes részeiben összefogásra képtelen. És ez erőteljesen visszavesz a "hírbeszerzés" által érzékelt meglévő előnyből!

Mérhetünk-e választókörzeti szinten? - a példa: Pécs

Nem csak az országos helyzetről lehetnek információink! A példa kedvéért mutatom, hogy Pécs két választókörzetére a weben beszerzett információk mit mutatnak az elmúlt egy évben.
A klasszikusan és erősen kormánypárti Pécs Ma és Pécsi Újság online portálokkal szembe az alig egy éves múltra visszatekintő független Szabad Pécs és a Pécsi Stop hírportálok állíthatók.
A pécsiek így keresnek rájuk hírekért:

pecsi-online.JPG

Jól látható, hogy a Szabad Pécs nagyon hamar erős pozíciókat szerzett

 

Ha ügyesen kérdezünk a Googletól, akkor a helyi trend mellett azt is kideríthetjük, hogy a választókörzetben - most a példa kedvéért Pécsett - hogyan viszonyulnak az emberek az országos online magazinokhoz. Íme:

or-ind-varosok.JPG

Azt láthatjuk, hogy Pécsett az Index.hu erős érdeklődést vált ki, inkább innen, mint az Origóból tájékozódnak a város lakói. Mindez arra utalhat, hogy a város polgárai kezdenek kiábrándulni az adósságot felhalmozó fideszes városvezetésből és vélhetően balra tartanak!

***

A keresőoptimalizálás témája a Gerillamarketing blogban itt érhető el:
> Keresőoptimalizálás és gerillamarketing