Büntetlen előélettel írom e sorokat

Az élet szaga legyen ott a szövegeinkben

vizvezetek-szerelo-honlap_1.JPG

A reklámszöveg írás, a print-, valamint az online újságírás számtalan ponton fedi egymást, miközben számos különbséget is figyelembe vehetünk.
Persze akkor járunk el a leghelyesebben, ha ellessük a különböző szakmai ágak fogásait, marketing eljárásait és honlap szöveg, blog vagy újságcikk írása közben felhasználjuk a tapasztalatokat.
Ogilvy örökbecsű könyvéből (Ogilvy a reklámról) tudjuk, hogy a reklám lényege az előny ígérete.

Érdemes elmerülnünk a mindennapi valóság világában, hogy ne csak marketing professzorok tudományos elképzeléseiből merítsünk példát arról: a munkavégzés során mik is jelenthetnek előnyt egy-egy vállalkozás termékének, szolgáltatásának a számára.
Pillantsunk rá például a Dancs Gyula vízvezeték szerelő mester által írt honlapra és ismerkedjünk meg a valósággal, mit is tart a saját tevékenységében előnynek. Hihetünk neki, hiszen nap mint nap találkozik az ügyfeleivel, ismeri panaszaikat, tapasztalatukat, véleményüket, vagyis tudja, számukra mi az előny!
A vízvezeték szerelés átfogó kérdéseivel részletesen foglalkozó honlapján - vizvezeték szerelés - így ajánlja vállalkozását:

  • professzionális munkavégzés
  • garancia vállalás
  • ingyenes kiszállás
  • alkoholmentes munkavégzés
  • magas szintű szakmai felkészültség
  • kiemelt ingóság állagmegóvás
  • korszerű berendezések
  • munkavégzést követő takarítás
  • feddhetetlen előélet
  • kedvező árak

Gondoljuk csak végig és emeljük ki a lényeges momentumokat.
A vízvezeték szerelő, de más szolgáltatók is (például postás, kéményseprő, az áramszolgáltató embere, az üveges, a bébiszitter és sorolhatnám napestig) bemennek a lakásunkba, az irodánkba. Vajon érték-e számunkra, ha tudjuk: az illető feddhetetlen előéletű?
A mi vízvezeték szerelőnk nyilván abból a tapasztalatból vette be ezt a tételt a saját vállalkozásának előnyei közé, mert az évek során számos kifosztást, lopást panaszoltak el neki a munkavégzése színterein.

Esküszöm, nem ittam

Aztán itt van a nagy magyar valóság látlelete az „alkoholmentes munkavégzés” sorban.
A vízszintestől eltérő falak, a csíkosra sikerült falfestés, a fordítva bekötött fázisok az alapos pálinkázás után gyakori élményt nyújtanak mindannyiunk számára.
Magam is gyorsan kijelentem: ezeket a sorokat tea fogyasztása mellett pötyögöm az IBM rendszerű gépembe.

Az ígéretek sorában a „kiemelt ingóság állagmegóvás” nyilván azt jelenti, hogy nem töri össze a családi porcelánt, nem ejti a parkettára a zongorát, nem veri le fütyürészve a falról a festést és a Picassot sem piszkálja körömmel, hogy vajon eredeti-e a kép. Emögött az ígéret mögött is mennyi tapasztalás állhat megrendelői oldalon.

A kedvező ár fogalmához azonnal a túlárazott, rablás kategóriába sorolható mekk-mesterkedés fogalma társul.
Az persze már csak különös ráadás, hogy a professzionális munkavégzés után nem kerül egy szemétdomb alá a lakásunk, a rendelőnk vagy az irodánk.

Azt azért jó tudnunk, hogy ami igencsak helyén való és életszerű, mondhatni gerillamarketing jellegű szöveg egy kisvállalkozás honlapján, az nem feltétlenül váltja ki ugyanazt a hatást egy nagyvállalat, egy multinacionális cég vagy egy kormányzati szerv honlapján. Mert hogy festene mondjuk az "alkoholmentes munkavégzés" ígérete egy minisztérium honlap oldalán?!

***

Egy kis többlet a szövegírás témakörében:
> Szövegírás