Öné a 100. bejegyzés is

A kommunikáció alapja az őszinteség

kommunikacio.jpgKérem, nyugodjon meg, igen távol áll a 100. bejegyzésemtől az önünneplés. Számos cég, vállalkozó, szervezet önti a világra a születésnapját, a születési évét vagy valamely évfordulóját - miközben a nagyérdeműt az ilyesmi egyáltalán nem érdekli!
Éppen ezért gyorsan kijelentem: ebben a blogban ez a századik bejegyzés és kész, holnap majd innen megyünk tovább, nem locsolom pezsgővel a klaviatúrám.
Sokkal fontosabb a kerek számnál, hogy a kommunikáció olyan nagy öregjével volna vitám, mint Geoffrey Moss, akinek Az eredményes kommunikáció kézikönyve idehaza is ismert.

Amivel egyetértek

Nagyjából a könyv egészével egyetértek, megjegyezve, hogy itt a huszonegyedik század tizenhatodik évében már összegyűlt némi por a lapokon a könyv 1988-as megszületése óta.
Ám a por lefújása után olyan finom tanácsokra is lelhetünk, mint A nem szexista nyelv alapjainak ismertetése, és erre az ismeretre napjaink Magyarországán - tanúim erre az országház falai - igen nagy szükség volna.
Lám, a világ más tájain már 1988-ban azt tanácsolták, hogy az olyan kifejezés helyett, mint mondjuk a "férfiasan megmondom", helyesebb volna a "Hogy őszinte legyek" kifejezést használni.
A háziasszony, házigazda megfogalmazás semlegesítésére pedig rendelkezésünkre áll a vendéglátó szavunk - de ez a fajta finomhangolás már annyira távol áll a magyar gondolatvilágtól, hogy említeni sem merem.

Amivel vitatkozom

Geoffrey azt írja: közvetlenül az olvasóhoz beszéljünk! Ezzel persze teljes mértékben egyetérthetünk. Ám a következő két mondatból a második már sántít egy kicsit.
"Minél több mondatban szerepel az olvasó, annál nagyobb érdeklődésre tarthat számot az írásunk:
Nem tudom, olvasóim miért olvassák ezt a cikket, mennyit tanulnak belőle, de remélem, hogy..." - adja meg a szerző a példát ebben a második, tört mondatban.
És itt van a vitám!
A megfogalmazás szerint, ha alaposan belegondolunk, a következő alapállást kapjuk:

  • van egy bölcs szerző, akitől tanulni lehet
  • van a tömeg, a sokaság, akikre ráfér a tanulás, a bölcsesség ellesése

Szerintem a többes szám helyett (olvasóim) az egyes szám (ön) az igazi megközelítése az olvasónak, vagyis Önnek. Ön aligha lehet az "olvasóim", hiszen egyedül ül a monitor villódzó fényében miközben igazat ad nekem, vagy nem.

***

Tartalmilag kapcsolódó írás:

> Marketing: kinek a fejével gondolkozzunk?

És a szemlélet illetve annak gerillamarketinges megközelítése:

> Gerillamarketing: a hatékony, olcsó marketing